تفاوت ورق st52 با سایر ورق ها

تفاوت ورق st52 با سایر ورق ها

ورق های st52 دارای قابلیت هایی است که باعث شده نسبت به ورق های دیگر متفاوت تر باشد.
از جمله تفاوت های این ورق ها را می توان در زمینه ی داشتن خاصیت شکل پذیری و فرم پذیری دانست و این خاصیت هم می تواند به علت وجود عنصر منگنز و سیلیس باشد.

تفاوت ورق st52 با سایر ورق ها
مورد دیگر که باعث شده نسبت به سایر ورق ها متفاوت تر باشد در ارتباط با مستحکم بودن این ورق ها است، چرا که از نظر استحکام و انعطاف پذیری در درجه ی بالایی قرار دارد و هم چنین علاوه بر این موارد از این خاصیت مستحکمی در صنعت ساختمان سازی بسیار استفاده می شود،چرا که این ورق ها تحمل وزن های زیاد را هم دارند.
نکته ی دیگر این ورق ها خاصیت جوش پذیری است و به همین دلیل است که نسبت به سایر ورق ها بیش تر کاربردی بوده و مورد استفاده هستند و دلیل این موضوع این است که وقتی زیر دستگاه جوش بروند بدون تغییر باقی می مانند که می تواند حسن بسیار خوبی باشد، چرا که سایر ورق ها این قابلیت مهم را ندارند.
ورق های st52 یکی از رایج ترین و معمول ترین ورق ها می باشد که جنس آنها از فولاد است که در ابعاد و اندازه های مختلفی هم وجود دارد که متنوع و مختلف هم هستند و همین موضوع هم باعث شده تا در اکثر صنایع کاربردی باشند.
از جمله این صنایع می توان به ساخت مخازن و صنایع ساختمان سازی اشاره کرد.
میزان آلیاژی که در این ورق ها به کار رفته درصد کمی است و چون میزان آلیاژ کم می باشد باعث شده که استحکام بالایی داشته باشند و دستگاه های جوش کاری به این ورق ها آسیبی نرساند، چرا که ورق هایی که به طور کلی آلیاژ کم تری در تولیدشان باشد در برابر دماهای بالا و دماهای پایین دارای عملکرد خوبی هستند و هیچ آسیبی هم به آن ها وارد نمی شود.
هم چنین در ارتباط با کاربردی که این ورق ها را نسبت به سایر ورق ها متمایز کرده این است با توجه به خاصیت جوش پذیری بالایشان در انواع لوله کشی ها و ساخت و ساز های عمرانی، صنعت خودرو سازی و ماشین سازی و حتی جرثقیل سازی کاربرد دارند و هم چنین انواع سازه هایی که در دریاها هم وجود دارد در اغلبشان این ورق ها وجود داشته و کاربردی هستند.
نکته ی مهمی که در ارتباط با این ورق های st52 صدق می کند این است که در صنعت ساختمان سازی از ارکان مهم محسوب می شوند.
این ورق ها در کارخانه های مخصوص تولیدشان به یک نحو بوده و دارای استاندارد های مخصوص به خود هستند و به یک استاندارد مشترک ساخته و تولید می شوند.
این ورق های st52 به دو صورت رولی و شیتی وجود دارد که تفاوت این دو نوع در ضخامت این ورق ها است، که در نوع شیتی ضخامت بسیار بیش تر از مدل رولی می باشد.
از نظر قیمتی هم با توجه به جنسی که دارند و کاربرد و ویژگی ای که دارند در مناسب ترین قیمت نیز می باشند و امروزه هم جز محبوب ترین و پر مصرف ترین ورق ها شناخته شده است.

 

مهم ترین ویژگی ورق فولادی st52

از جمله مهم ترین ویژگی ای که می توان از این ورق های st52 گفت استحکام آن ها است که باعث شده در اکثر مصارف کاربردی باشد که از جمله مهم ترین مصارفش در صنعت ساختمان سازی و عمرانی است که بسیار پر اهمیت است و پس از این صنایع در خودرو سازی دارای اهمیت هستند و علت این موضوع این است که خاصیت جوشکاری را دارند، این مورد هم از جمله ویژگی های مهم ورق فولادی st52 محسوب می شود زیرا پس از انجام عمل جوشکاری هیچ گونه آسیبی به آن ها وارد نشده و به همان حالت اولیه باقی می مانند.
تحمل وزن های بالا هم دارای اهمیت ویژه ای است تا در ساختمان سازی و خودرو سازی پر مصرف باشند.
ویژگی دیگر این ورق ها که می توان اشاره کرد این است که در گرید های مختلف هستند که هر کدام از این گرید ها دارای ویژگی های مخصوص به خود و کاربرد هایی هستند که مشتریان با توجه به ویژگی ای که نیاز دارند می توانند هر کدام از این گرید ها را تهیه کنند،متداول ترین و پر مصرف ترین گرید از این ورق ها گرید ۳ می باشد که نسبت به سایرین کاربرد بیشتری دارند.
البته خاصیت فرم پذیری این ورق ها هم می توان جز ویژگی های مفید ورق های st52 به حساب آورد و علت این موضوع این است که می توان به هر شکلی که مورد نیاز باشد در آورد.

مهم ترین ویژگی ورق فولادی st52

تاثیر وجود منگنز در ورق فولادی st52

در ورق های st52 که منگنز وجود دارد کمی متفاوت تر از سایر ورق ها است و علت این موضوع این است که اگر در ورق های st52 منگنز وجود داشته باشد استحکام و سختی این ورق ها بیش تر می شود، زیرا هنگامی که این ورق ها تولید می شود سرعت خشک شدن و خنک شدن این ورق ها در سختی و استحکام بسیار تاثیر گذار است، اگر منگنز در ساخت این ورق ها وجود داشته باشد سرعت این خشک شدن و خنک شدن بیش تر شده و در نتیجه درجه ی سختی ورق های st52 هم بالا می رود.
حتی همین منگنزی که در این ورق ها وجود دارد باعث شده که خاصیت جوشکاری و حتی آهنگری هم بیش تر شود و همین موضوع باعث شده تا این ورق ها کاربردی تر باشند.
نام دیگر این ورق ها که منگنز وجود دارند ورق های سیاه است و علت این موضوع هم این است که درصد کربن کم تری هم در این ورق ها وجود دارد.
هم چنین این ورق ها در انواع ۲n و ۳n هستند که این اعداد،n و عددی که پشت آن قرار می گیرد درصد و درجه کیفیت و عملکرد این ورق ها را نشان می دهد. اگر در درجه ی ۱n باشد نوع معمولی محسوب می شود و به همین ترتیب در نوع های ۲n و ۳n هم صدق می کند که ۳n از جمله نوع مرغوب محسوب می شود، که در سایز و ابعاد مختلفی هم وجود دارند و در نوع خود پر کاربرد ترین هستند.
همه ی این موارد ذکر شده در ارتباط با ورق های فولادی st52 است که در تولید و ساخت آن ها عنصر منگنز به کار رفته باشد که به نوبه ی خود می توانند بهترین باشند.

تاثیر وجود منگنز در ورق فولادی st52

مشخصات شیمیایی ورق st52

مشخصات شیمیایی در واقع همان آلیاژ ها و عناصری هستند که در تهیه ی این ورق ها به کار رفته اند و باعث شده اند که ورق های st52 خاصیت جدیدی هم داشته باشند، از جمله این ترکیبات و عناصر کربن، سیلیس، گوگرد، فسفر و منگنز است که البته هر کدام از آن ها دارای درصد های مختلفی هستند و به یک اندازه در ورق های st52 به کار نرفته اند و حتماً هنگام اضافه کردن این عناصر کنترل ها و استاندارد هایی در نظر گرفته می شود.
هر کدام از این عناصری که در ورق های st52 به کار می رود دارای خاصیت هایی هستند که به این ورق ها می دهند.
مثلا عنصر منگنزی که در این ورق ها وجود دارد میزان استحکام را بالا می برند و باعث زودتر سرد شدن این ورق ها می شوند و هم چنین باعث می شوند که این ورق ها در برابر جوشکاری آسیبی نبینند و به همان حالت اولیه ی خود باقی بمانند.
عنصر دیگری که در ترکیب شیمیایی ورق های st52 شرکت دارند، سیلیس است که مقاومت سایشی این ورق ها را بالا می برد و می تواند تا حدی هم بر روی استحکام ورق ها تاثیر گذار باشند.

مشخصات شیمیایی ورق st52
عنصر بعدی کربن است که این عنصر تفاوت بین گرید ها را تعیین می کند که ورق های سیاه، یکی از گرید های ورق st52 محسوب می شود بیش ترین درصد از کربن را دارند و نسبت به سایر ورق ها هم استحکام کم تری دارد و دلیل این موضوع این است که هر چه کربن بیش تر باشد استحکام ورق کم تر است به همین دلیل است که در گریدهای مختلف از این ورق ها درصد کربن متفاوتی وجود دارد و از نظر استحکامی و کاربردی هم متفاوت هستند.

AhanShahr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *