مش بندی استخر چگونه انجام می‌شود

مش بندی استخر چگونه انجام می‌شود

برای  ساخت استخر اولین کاری که انجام می‌دهیم این است، مکانی که برای استخر در نظر می‌گیریم را از نظر نوع خاک بررسی می‌کنیم و همچنین شرایط آب‌ و هوایی که دارد و به موقعیت مکانی استخر که آن نقطه جزو نقاط زلزله‌ خیز می‌باشد یا خیر و همچنین از نظر خشکی آب‌ و هوا و تمامی این موارد منطقه را بررسی کرده تمامی این نکات برای این‌ که چگونه استخر مش بندی شود برای ما الزامی هست.
اما بعد از این‌ که اطلاعات را برآورد کردیم اقدام به گود برداری مکان مورد نظر می‌کنیم و بعد از این‌ که گودبرداری انجام شد برای این‌ که از میزان فرونشست آب در استخر جلوگیری شود یک لایه‌ی بتن با ضخامت زیاد در کف گودالی که کنده‌ شده می‌ریزیم تا از نشستن زیاد آب استخر جلوگیری کند، سپس شروع به مش بندی استخر می کنیم، بسته به این‌ که چه میزان از بتن برای استخر استفاده می‌شود، نوع قطر میلگردهای استفاده شده نیز متفاوت است.

مش بندی استخر چگونه انجام می‌شود
بدین‌ صورت که هر چقدر بتن بیشتری استفاده کنیم قطر میلگردهای ما هم به همان نسبت اضافه می‌شود و برای مش بندی باید تمامی جوانب و اندازه‌ های بین آرماتور ها با دقت و حساسیت اندازه‌ گیری شود و این کار توسط نیروهای با مهارت بالا انجام شود که کوچک‌ ترین بی‌ دقتی در این‌ مورد باعث می‌شود که آن استحکامی که مدنظر ماست حاصل نشود.
این لوله‌ های میلگرد اصولاً به هر صورت دو دسته انجام می‌شود. یک دسته برای لوله‌کشی استخر و دسته دیگر برای عملیات بتن‌ریزی به کار برده می شوند.

روش‌های مش بندی استخر

نوع مش بندی استخر بسته به مکانی که استخر استفاده می‌شود، متفاوت است.
گاهی مکان‌ هایی که استخر سازی انجام می‌شود دارای تنش‌هایی مانند زلزله و این‌جور اتفاقات طبیعی هستند که در این موارد باید استفاده از میلگردها به گونه‌ای باشد که ضخامت آن‌ها به نسبت بیشتر باشد و حتی تعداد شبکه‌هایی که از نظر طولی و عرضی روی‌هم قرار می‌گیرند، بیشتر باشد اما به‌طورکلی اصولاً برای کف استخر از روشی استفاده می‌کنند که در یک آرماتوربندی برای انجام عملیات لوله‌کشی انجام شود و و بر روی آن یک مش بندی برای انجام عملیات بتن‌ریزی انجام می‌گیرد.
اما برای دیوارهای استخر روشی است که هم‌ زمان با آرماتوربندی که برای کف انجام می‌شود آرماتوربندی دیواره‌ها را انجام می‌دهند که این کار باعث می‌شود، آرماتور بندها با مشکل مواجه شوند به خاطر پیچیدگی و حساسیتی که این کار دارد و یا این‌ که بعد از عملیات کف‌سازی استخر  تمام شد و شروع به مش بندی دیواره‌های استخر می‌کنند.

روش‌های مش بندی استخر
بدین‌گونه که میلگرد ها را به‌صورت زاویه نود درجه و عمودی در دیوارها قرار می‌دهند و سپس آن‌ها را توسط سیم‌های مفتولی به کف متصل می‌کنند.
استفاده از میلگرد در کف‌های بتنی باعث می‌شود که مقاومت این بتن‌ها چند برابر افزایش پیدا کند.

چگونه استخر را مش بندی کنیم

استخر باید به‌ گونه‌ ای در برابر اتفاقات و شرایط محیطی سازگار و مقاوم بسازیم.
زیرا مکانی است که ورودی آب به داخل آن بسیار زیاد است هم احتمال این‌ که آب در آن فرو نشست کند و کم‌ کم باعث ریزش آن شود و هم احتمال این‌ که دیواره‌ های آن ریزش پیدا کند و خسارت‌ های جانی و مالی برای ما داشته باشد بسیار زیاد است، بنابراین برای مش بندی آن باید نهایت دقت و حساسیت را به کار ببریم که این دقت و حساسیت با برآوردهایی که توسط مهندسین این کار انجام می‌شود امکان‌پذیر است.
برای مش بندی استخر از چه نوع میلگرد و با چه طول و عرضی و ضخامتی استفاده شود و این میلگردها به چگونه‌ای در استخر بکار برده شوند که مقاومت آن چندین برابر شود و با کوچک‌ ترین تنش‌های اطراف باعث ترک خوردن و نشست استخر و حتی ریزش آن نشود و این‌ که از چه ضخامتی برای بتن استفاده کنیم برای انجام مش بندی بسته به این دارد که در مکانی که استخر حفر می‌شود جنس خاک از چه نوعی باشد، اگر جنس خاک خیلی سست باشد باید از بتنی با ضخامت بیشتر استفاده کنیم که این باعث می‌شود که آب کمتری جذب خاک شود و از نشست آب به خاک جلوگیری شود و این باعث می‌شود که خاک اطراف آن ریزش نکند و به همان نسبت که ضخامت بتن بیشتر می‌شود ضخامت میلگرد هایی که در آن به کار برده می‌شود بیشتر می‌شود و این‌ که این میل‌گردها به گونه طولی و عرضی در کف استخر قرار می‌گیرند و این فرو بردن این میلگردها در درون بتن باعث افزایش مقاومت بتن می‌شود که حتی موادی که تشکیل‌دهنده بتن هستند بر این مقاوم‌ سازی تأثیر چندانی دارند،گاهی اوقات از هم میزان شن و ماسه و سنگ‌ریزه های زیادتری استفاده می‌کنند تا مقاومت آن بتن نیز افزایش پیدا کند.

چگونه استخر را مش بندی کنیم
اما میلگرد تاثیر دو چندان دارد بر مقاومت بتن بکار برده شده در استخرها بعد از این‌که عملیات آرماتوربندی کف انجام شد به سراغ عملیات مش بندی دیوارهای استخر می‌رویم، دیوارهای استخر هم با میلگردهای خم شده که تقریباً طول آن‌ ها یک‌ و نیم متر هست انجام می‌شود.
خم شدن این میلگردها اگر ضخامت آن‌ها کمتر از دوازده می‌باشد که با دست این کار را انجام می‌دهند و اگر ضخامت آن‌ها بیشتر از دوازده میل باشد باید توسط دستگاه‌های مخصوص،خم شدن میلگردها را انجام دهند، بعد آن‌ها را به‌صورت عمودی در دیوارها فرو برده و توسط سیم‌های مفتولی آن را به کف استخر متصل می‌کنند و این کار بسیار ساده‌ تر است که هم‌ زمان هم کار آرماتوربندی با کف را انجام دهند بعد از این‌که عملیات آرماتوربندی استخر تمام شد باید لوله‌کشی هایی که برای آب استخر انجام شدن را به گونه‌ای مسدود کنیم که در زمان بتن‌ ریزی بتن به داخل این لوله‌ها نفوذ نکند و سپس با نوارهایی که مخصوص هستند در اطراف این میلگرد ها را هم می‌پوشانند که بتن به داخل آن‌ها نیز نفوذ نکند و بعد از انجام این کارها عملیات بتن‌ ریزی را توسط دستگاه‌های مخصوص با فشار بر روی آرماتورها می‌ ریزند و این بتن‌ ها باید به‌ گونه‌ای در سطح آرماتورها پخش شود که  وزن آن بر تمام قسمت استخر به‌ طور یکسان باشد که این یکسان بودن باعث می‌شود که مقاومت کل استخر افزایش پیدا کند و همچنین شیب آن‌ ها به‌گونه‌ای است که برای تخلیه آب استخر با مشکل مواجه نشویم و آب استخر به‌ راحتی تخلیه شود.
به‌طور کلی کوچک‌ترین سهل‌انگاری در کم‌ و زیاد کردن تعداد میلگردهای بکار برده شده در استخر،  ضخامت و طول میلگردها و همچنین چگونه به کار بردن آن‌ها در استخر رویکردهای بدی را برای ما دارد پس بهتر است که این کار توسط افرادی که با این حرفه به‌ طور کامل آشنایی دارند انجام شود، که بعد با مشکل مواجه نشویم و این‌ که استخرها بدون مش بندی مقاوم نیستند و با کوچک‌ ترین تنش محیطی دیواره‌های آن ریزش می‌کند.
شاید در مدت‌ زمان کوتاه دوام داشته باشد اما مطمئناً با چند بار ورود و خروج آب و نشست آب به سطح بتن  مقاومت خودش را از دست می‌دهد و باعث می‌شود که این دیواره‌های استخر ریزش کنند و هزینه‌های مصرفی را چند برابر افزایش می‌دهد.
بهتر است از همان ابتدا بدون توجه به هزینه‌هایی که کیفیت مواد برای ما دارد و با نهایت دقت از مواد باکیفیت استفاده کنیم تا مجبور به انجام دوباره این کارها نشویم.
شاید در ابتدا کار این هزینه‌ها برای ما زیاد باشد اما مطمئناً وقتی‌که استخر نسبت‌به تنش‌های محیطی مقاوم باشد، حتماً از این‌ که هزینه‌ها را انجام داده‌ایم خوشحال می‌شویم.
پس بهتر است که در ساخت استخر کیفیت مواد اولیه را در اولویت خودمان قرار دهیم و اینکه حتماً این کار توسط افراد حرفه‌ای انجام شود.

AhanShahr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *