فرایند صحیح جوشکاری لوله مانیسمان

فرایند صحیح جوشکاری مانیسمان

از آنجایی که لوله های مانیسمان دارای بدنه ای کاملا سالم و بدون هیچ گونه درز و چاک است و از همه مهم تر کاملا صاف و یک دست می باشد،از نظر انجام جوشکاری بر روی آن ها هیچ گونه علائمی از جوش نیست.
فولاد ماده ای است که در ساخت این لوله ها استفاده شده اند، نوع فولاد این لوله ها کم کربن است اما مواد افزودنی هایی هستند که در تولید این لوله ها وجود دارند و باعث شده که در برابر زنگ زدگی کاملا مقاوم باشند و هیچ آسیبی به آن ها وارد نشود.
هم چنین این لوله ها از استحکام و مقاومت خوبی نیز برخوردار هستند و علت این موضوع این است که بدنه آن ها کاملا یک دست می باشد، چرا که وقتی لوله درزی نداشته باشد نسبت به سایر لوله ها از استحکام بالایی برخوردار می شود.

فرایند صحیح جوشکاری لوله مانیسمان
ساخت این لوله های مانیسمان به گونه بوده که دارای ضخامت های گوناگونی می باشد و درجه ی متفاوتی دارد، و البته استاندارد های بین المللی هم دارند که این استاندارد ها در اندازه های مختلفی از لوله ها هستند.
ضخامت لوله ها بسته به اندازه ی این لوله ها می باشد و البته ضخامت آن نیز به فشار سیال هم مرتبط و تاثیر زیادی دارد، چرا که هر چه میزان این فشار بیش تر باشد ضخامت هم بیش تر می شود.
فرایند جوشکاری لوله مانیسمان و روش های تولیدی این نوع لوله ها با هم متفاوت است و در هر کارخانه ای بسته به دستگاه ها و تجهیزاتی که دارد از روش های مخصوص در جهت تولید این لوله ها استفاده می کنند و در برخی کارخانه روش های حرارتی استفاده می شود.
به طور کلی عمل جوشکاری بر روی لوله های مانیسمان که انجام می شود جز پر مصرف ترین موارد و پر اهمیت ترین ها است، که نیازمند دقت زیاد می باشد، به خصوص این که از لوله ها برای لوله های انتقال گاز استفاده  می شود که دقت بسیار بالا را لازم دارد.
در هنگام جوشکاری این لوله های مانیسمان، باید یک سری از نکات رعایت شود که از جمله این نکات مربوط به جنس، اندازه،ضخامت لوله و هم چنین نوع لوله و محل قرار گیری آن مربوط می شود.
هم چنین لازم به ذکر است که مزیت لوله ها این است که به رنگ کردن و داشتن عایق نیاز ندارند و طول عمر بالایی هم داشته و باعث می شود طول عمر محصولات فلزی هم بیشتر شود که خود می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد و بیشتر هم مورد استفاده قرار بگیرد.
برای جوشکاری این لوله ها روش های مختلفی وجود دارد که نیازمند تخصص و مهارت است و برای انجام این کار حتما باید از افراد مهارت دیده کمک گرفته شود تا کار به درستی صورت بگیرد و آسیب و خسارتی هم ایجاد نشود.
همان گونه که گفته شد هر کدام دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود هستند که با توجه به این ویژگی ها در صنایع مختلف استفاده می شوند و هر کدام به نوبه خود در جایگاه و مکانی که مورد استفاده قرار می گیرند بهترین هستند و البته این موضوع زمانی است که از نظر کیفیتی در بالاترین درجه ی خود باشند و دارای کیفیت مرغوب باشند.
البته روش های مختلفی هم در تهیه ی این لوله ها وجود دارد و عملیات مختلفی روی آن انجام می شود.
هم چنین با پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شد که طی تحقیقاتی مانسمان به روش های جدید تری تولید و ساخته شوند.

روش های جوشکاری لوله مانیسمان

روش هایی که لوله های مانیسمان را به هم جوش می دهند، این گونه است که جوشکاری لوله های مانیسمان به روش قوس الکتریکی ، جوشکاری لوله های مانیسمان به روش گازی که این روش ها گاز های بی اثر وجود دارند که تنگستن هستند و روش دیگر جوشکاری به روش شعله ای است که در این روش شعله های اکسی استیلن وجود دارد، روش بعدی جوشکاری اتصالی است که ۳ حالت دارد یا به حالت بوشنی است، یا به حالت پیچی یا رزوه ای، یا به حالت جوشی لب به لب است.
روش های جوشکاری مانیسمان توسط دستگاه و تجهیزات مختلف انجام می شود.
هم چنین هر کدام از این روش های که گفته شد دارای قیمت های مخصوص به خود است و میزان این قیمت ها هم به عواملی مانند ابعا،وزن و سایز هم تعیین می گردد.
به طور معمول در کارخانه های مختلف به یک صورت تولید می شوند و در همه ی کارخانه ها طبق یک استاندارد مشخص جوشکاری این لوله ها را صورت می گیرد.
این کارخانه ها دارای دستگاه های مخصوص هستند که می توان به کوره ها و مشعل ها و مواد مختلف مورد نیاز و دی کیو و سی کیو اشاره کرد که از همه مهم تر در بالا ترین دقت و بهترین کیفیت بوده و جوش خورده ی آن ها را به بازار عرضه می کنند.
هم چنین در ارتباط با موضوع سایز،ابعاد و هم چنین ضخامت باید گفت که دارای تفاوت و عناوینی هستند که همین موضوع باعث تاثیر در قیمت این لوله ها شده است.

روش های جوشکاری لوله مانیسمان

عملیات جوش لوله مانیسمان

در ارتباط با عملیات جوشکاری لوله های مانسمان باید گفت که لوله های مانیسمان جز لوله های بسیار کاربردی و پر مصرف هستند و جزئی از لوله های بدون درز محسوب می شوند و هم چنین از نظر قیمتی هم از لوله های دیگر که در جنس های مختلف هستند گران تر می باشند و همین امر باعث پرداخت هزینه های بیش تر شده است، چرا که این لوله ها بدون هیچ گونه درز و جوش خوردگی هستند و به اصطلاح بسیار سالم و تمیز هستند.
جوشکاری لوله های مانیسمان هم دارای روش های مختلفی است که در این روش ها، عملیات مختلفی و متنوعی هم بر روی آن ها انجام می شود که البته این موضوع با توجه به روش های مختلف جوشکاری بوده که قرار است بر روی لوله های مانیسمان صورت بگیرد که حتما باید نهایت دقت و حوصله انجام شود، دلیل این موضوع این است که اگر دقت صورتی نگیرد، کار ممکن است با ایراداتی همراه باشد و کار تمیز و خوب از آب در نیاید، پس علاوه بر دقت و حوصله نیازمند افراد متخصص و مهارت دیده هم می باشد.
این نوع از لوله های مانیسمان جوش کاری شده دارای نکته بسیار مفید هستند که باعث شده در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد، که این نکته در ارتباط با استحکامشان در برابر هر گونه زدگی و خوردگی است و البته که آسیبی هم نمی بینند و این موضوع باعث شده متفاوت تر از سایر لوله ها باشند.
این نوع لوله های مانیسمان جوش خورده به دلیل این که از جنس های مرغوب بوده،در مناطق رطوبتی و شرجی بسیار مقاوم هستند و در مناطقی که باران زیاد می بارد می توان به راحتی از این لوله ها استفاده کرد.

عملیات جوش لوله مانیسمان

 

نکات جوشکاری لوله های مانیسمان

نکات مهمی که باید قبل از آغاز جوشکاری لوله های مانیسمان انجام شود شامل موارد زیر می باشد :
در ابتدا باید محلی که مدنظر است برای جوش دادن کاملا تمیز کرده و تمامی مواد زائد و هر گونه کثیفی را پاک کرده تا به راحتی آن محل را ببینیم و کار را به درستی انجام دهیم.
مورد دیگر در ارتباط با نکات ایمنی است که باید رعایت شود و از همه مهم تر ایمن بودن دستگاه می باشد.
نکته بعدی جوشکاری مربوط به محیط است، که اصلا نباید مواد خطرناک و اتش زا و هم چنین محترقه در آن جا باشد چرا که هر لحظه امکان ایجاد خسارت های جبران ناپذیر می باشد.
مورد بعدی در ارتباط با خود اشخاص است که جوشکاری را انجام می دهند، که باید از وسایل ایمنی از جمله دستکش،کلاه و عینک حتما استفاده شود تا خسارت های جانی به بار نیاید.

نکات جوشکاری لوله های مانیسمان
این لوله های مانسمان از جنس فولاد مرغوب هستند که روی آن ها را فلز روی پوشانده و هم چنین این لوله ها دارای طول عمر بالا و مقاومت بسیار بالایی بوده و در برابر هر گونه زدگی و خوردگی مقاومت ویژه ای از خود نشان می دهند.

AhanShahr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *