معرفی سیم مفتولی و میلگرد فولادی

معرفی سیم مفتولی و میلگرد فولادی

سیم مفتول،محصولی فولادی است که، به طور متداول دارای سطح هایی با میلی متر های متغیر است و با استفاده از فر آیند کشش و نورد گرم تولید می شود.
سیم مفتول، معمولا از فولاد های کم کربن ساخته می شود و برای تولید مفتول، شمس را در کوره قرار می دهند تا دما به حرارت استاندار برسد و سپس به صورت اتوماتیک به دستگاه های نورد هدایت می شود.

معرفی سیم مفتولی و میلگرد فولادی
میلگرد های امروزه یکی از وسایل هایی هستند که، برای ساخت سازه ها و ساختمان ها استفاده می شود.
نقش میلگرد در بتن برای داشتن ساختمانی محکم و مقاوم بسیار مهم است،بتن بدون میلگرد کاربرد زیادی ندارد و در ساختمان سازی به کار گرفته نمی شود و به همین خاطر برای مقاومت بتن، به روش های متعددی درون آن قرار داد.
میلگرد نوعی میله فولادی است که، در سایز های مختلف ساخته می شود و برای بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرد در اکثر مواقع سازه های دست بشر از بتن به منظور به منظور استحکام بنا استفاده می شود، اگرچه بتن استحکام بالایی در برابر نیرو های فشار دارد و برای خرد کردن این ماده به نیروی خیلی زیادی نیاز است،میل گرد ها به هدف تقویت بتن در آن قرار می گیرد و میلگرد ها با عیار و درجات مختلفی از فولاد و به صورت آج دار تهیه و تولید می شود.
سیم های مفتول دارای مقاومت بالایی هستند، ولی خاصیت آهن ربایی ندارند و جنس فلز این سیم ها از نوع هادی است و گاهی از جنس موادی مانند مس و آلومینیوم هم ساخته می شود.
سیم های مفتول دو نوع هستند، سیم مفتول گالوانیزه سرد و سیم مفتول گالوانیزه گرم.
سیم های مفتول گالوانیزه سرد از مفتول سیاه تولید می شود و برای ساخت آن سیم مفتول سیاه را تمیز می کنند و سپس با دستگاه الکترولیزر یک لایه روی سیم سیاه ایجاد می کند،و لایه ای که بر روی آن ایجاد می شود نسبت به سیم گالوانیزه گرم، ضخامت کمتری دارد و در زمانی که این لایه ایجاد می شود سیم مفتول سیاه انعطاف پذیر شده و مقاومت بالایی را در برابر زنگ زدگی پیدا می کند. سیم مفتول گالوانیزه گرم، از طریق فرآیند نورد گرم تولید می شود و وقتی که سیم مفتول سیاه حرارت دید سیم ها را در وان حاوی روی مذاب غوطه ور می کنند و یک لایه روی آن ایجاد می شود و مفتول گالوانیزه گرم نرم است و سطوح صافی دارد.
سیم های مفتول از لحاظ قیمت نسبت به میلگرد ها ارزان تر است.
سیم های مفتول اغلب، در کارخانه های نورد ساخته می شود و این سیم ها دارای اندازه های کوچک و بزرگ است که ابعاد آن ها باید با دقت بسیار زیادی ساخته شود و مواد با کیفیتی در ساخت آن مورد استفاده قرار بگیرد‌.

تفاوت میلگرد با سیم مفتولی

اولین تفاوتی که در میلگرد و سیم مفتول متوجه خواهید شد، اندازه و شکل های این دو است.
تفاوت میلگرد و مفتول در محلی که نصب می شود نیز قابل توجه است ،هم میلگرد و هم شبکه 9 را می توان به صورت عمودی در بتن قرار داد.
هزینه توری مفتول، نسبت به میلگرد به دلیل وزن کمتر و سبک تر و ساخت آن آسان تر است و هزینه نصب و حمل آن نسبت به میلگرد ها پایین تر است،نصب مفتول راحت تر ،ساده تر و آسان تر است و مدت زمان کمتری نیاز برای نصب آن لازم است.
مفتول ها مقاومت بیشتری برای شکستن دارد و باید برای این که آن ها را  نصب کرد به گونه ای انجام داد که، تحت کمترین فشار برشی قرار بگیرند، ولی میلگرد ها به تنهایی و یا به صورت شبکه ای مقاومت بيشتری در برابر نیروهای برشی دارد و احتمال خم شدگی آن کمتر است.
نقطه جوش میلگرد ها، به دلیل این که ضخامت آن بیشتر است نقطه جوش محکم تری دارد و احتمال پارگی شبکه نقطه جوش کمتر است.
سیم مفتول و میلگرد در کل مصالحی هستند که به منظور افزایش مقاومت بتن به کار می رود.
استحکام میل گرد بالا تر است و به همین دلیل، در سازه های بتنی سنگین تر از میلگرد استفاده می شود.
شبکه مفتول یک وظیفه جانبی هم بر عهده دارد و آن جلوگیری از نفوذ آب به داخل ترک های ایجاد شده در بتن است و همچنین پیوند برای میلگرد در بتن از میلگرد های آج دار استفاده می کنند.
قیمت سیم مفتول با توجه به نحوه تولید و ابعاد،وزن و شکل سیم،قیمت مواد های اولیه در ساخت آن، هزینه تولید و غیره ممکن است متفاوت باشد .
بهترین نوع سیم مفتولی،سیم مفتولی با هادی مسی می باشد.
سیم های افشان در قیاس با سیم مفتولی انعطاف بسیار بیشتری دارد،در کل مقاومت الکتریکی هادی سیم افشان و سیم مفتولی زیاد نیست اما ممکن است، در مواردی با متراژ های بالا تاثیر خود را نشان می دهد.
میلگرد ها بیشترین کاربرد را در معماری و ساخت و ساز ها دارد و دلیل اصلی میلگرد ها افزایش مقاومت کششی بتن است،با توجه به این که میلگرد ها یکی از، مهم ترین مصالح ساختمانی است برای استفاده از آن باید آگاهی کامل را داشت و در غیر این صورت احتمال ساخت و ساز های غیر اصولی ساختمان ها و کاهش ایمنی وجود خواهد داشت.
اگر برای خرید میلگرد به وزن بالایی نیاز دارید بهتر است، به صورت مستقیم و بدون واسطه از کارخانه ها خریداری کنید و مقرون به صرفه تر است،ولی اگر وزن کمتری نیاز دارید می توانید از بنگاه های فروش میلگرد ها و مصالح ساختمانی خریداری کنید.
در کارخانه ها میلگرد ها، به دو صورت سنگین و سبک تولید و در بازار ها عرضه می شود.
به میلگرد هایی که وزن پایین تری نسبت به وزن استاندارد دارند، میلگرد های سبک می گویند و از لحاظ کیفیت بالاترین کیفیت را دارد و میلگرد های سنگین نیز همان وزن استاندارد را دارد،و خرید میلگرد ها با توجه توجه وزن آن انجام می شود و هنگام خرید به وزن آن دقت کنید تا از کلاه برداری جلوگیری شود.

تفاوت میلگرد با سیم مفتولی

تفاوت کاربرد سیم مفتولی و میلگرد فولادی

سیم های مفتول، برای تولید انواع توری های حصاری ،توری مرغی ،توری گاربیون و توری فرنگی و توری پرسی استفاده می شود. تولید سیم خاردار های خطی و حلقوی به عنوان سیم راسته و یا خار های مربوط متصل به آن و بستن قسمت های مختلف قالب ها، برای حصار کردن و یا بستن رابیتس گالوانیزه، تولید سیم جوش و تولید فنر ها، از سیم مفتول استفاده می شود.
سیم های مفتول نسبت با شرایط آب و هوا های نا مساعدو متفاوت مقاومت زیادی دارد، به همین دلیل در ساخت و ساز ها در آب و هواهای مختلف به کار گرفته می شود.
سیم های مفتول دارای کاربرد های متفاوتی دارد و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.
میلگرد ها در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
میلگرد ها، به عنوان یک عضو جدا نشدنی از صنعت ساختمان سازی است و کاربرد آن در صنعت بسیار زیاد است.
میلگرد ها وظیفه آن، جبران مقاومت کششی پایین، در بتن است و نام دیگر آن آرماتور است.
میلگرد ها یکی از مصالح مهم در صنعت ساخت و ساز محسوب می شود و میلگرد ها به شکل ها و اندازه های مختلفی، در بازار موجود و مورد استفاده قرار می گیرد.
هر کدام از میلگرد هایی که در بازار موجود است، دارای نقاط ضعف و نقاط ویژه ای هستند،میلگرد های راستا، در جهت افزایش مقاومت کششی مورد استفاده قرار می گیرد،میلگرد های خاموت، برای جلوگیری از بیرون زدگی های آرماتور های طولی، در اثر کمانش و تحمل نیرو های برشی و جلوگیری از گسترش ترک ها،میلگرد های سنجاقک، مورد استفاده برای تقویت مقاومت برشی خاموت ها و اتصال کامل بین میلگرد های طولی و خاموت ها قرار می گیرد،میلگرد های رکابی، برای در امتداد نگه داشتن آرماتور های طولی و عمودی در بتن ریزی دیوار ها و دال ها مورد استفاده قرار می گیرد، میلگرد های ادکا، به صورت لنگر های منفی در تکیه گاه های تیره و برای حمل نیرو های برشی مورد استفاده قرار می گیرد.
سیم مفتول سفید، به دلیل این که کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع مختلف دارد یکی از شناخته شده ترین سیم های مفتول، حساب می شود و از طریق گالوانیزه سرد و گرم تولید می شود.
سیم های مفتول به نام های متفاوتی مانند: سیم غیر قابل انعطاف،سیم ثابت و سیم خشک شناخته شده است و برای سیم کشی های داخلی تابلو های برق و توزیع کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت کاربرد سیم مفتولی و میل گرد فولادی

AhanShahr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *