جوشکاری سر به سر دو میلگرد با قطر متفاوت

جوشکاری سر به سر دو میلگرد با قطر متفاوت

در گذشته بهترین روشی که می توانستند میلگرد ها را به هم متصل کنند، جوشکاری سر به سر میلگرد بود، که بسیار هم مورد استفاده قرار می گرفت، اما این روش در سراسر جهان به گونه ای روش کهنه شده و مورد استفاده نیست،اما در ایران هم چنان این روش جز روش های متداول است، که برای اتصال میلگرد ها مورد استفاده قرار می گیرد.
جوش دادن سر به سر میلگرد ها، جز اولین روش ها و اولین بار در ژاپن انجام شد، که در دهه ی شصت میلادی این کار صورت گرفت و جز پر مصرف ترین روش ها هم شد، اما با گذشت زمان و روی کار آمدن روش های جدید دیگر و هم چنین تحقیقات و بررسی هایی که صورت گرفت، به این موضوع دست یافتند که این روش جوشکاری سر به سر میلگرد دارای خطر و خسارت است.

برای  جوشکاری سر به سر میلگرد، عوامل و پارامتر های مختلف و متفاوتی وجود دارد، که بسیار هم تاثیر گذار هستند.
که هنگام استفاده از این روش باید طبق قوانین و عملکرد های مخصوص انجام شود و هم چنین عملکرد و کارایی هم تحت کنترل قرار بگیرد تا کار به درستی انجام شود و البته مقررات تعیین شده به صورت سخت است، که باید اجرا و عملی شود به گونه ای که هر جایی که قرار است این کار جوشکاری انجام شود، به طور چشمی هم مورد بررسی و نظارت قرار بگیرد تا موردی جا نماند.

جوشکاری سر به سر دو میلگرد با قطر متفاوت

جوشکاری سر به سر دو میلگرد با قطر متفاوت چگونه است

در هر تعداد جوشکاری که انجام می شود، به تعداد سی عدد توسط نوعی تست مخصوص که تست التراسونیک نام دارد، مورد بررسی قرار می گیرد، چرا که اگر حتی یک جوش مشکلی داشت، حتما در ان لحظه برطرف شود تا جوشکاری که صورت می گیرد، مورد تایید باشد.
هم چنین اگر در بین این تست مخصوصی که انجام می شود، ایراد از ۲ عدد بیشتر باشد، در این زمان باید تمامی میلگرد هایی که جوشکاری شده تست شود و در این بین هیچ عمل جوشکاری صورت نگیرد، تا کار تست و بررسی به درستی انجام شود.

لازم به ذکر است، که جوشکاری سر به سر دو میلگرد با قطر متفاوت، نیز دارای معایبی است که این معایب می تواند، در ارتباط با استفاده از گاز مصرفی جوشکاری باشد، که از گاز اکسی استیلن استفاده می شود، که در هنگام انجام کار امکان کنترل حرارت این گاز وجود ندارد، که جز معایب محسوب می شود.
موضوع بعدی در ارتباط با زمان است، که به طور دقیق هنوز مشخص نشده که چه مقدار زمانی برای حرارت دهی لازم است.
هم چنین افرادی که در این زمینه مشغول به کار می شوند، حتما باید اموزش دیده و مهارت کافی را در این زمینه داشته باشند و این کار نیازمند افراد متخصص است، تا آسیب و خسارتی ایجاد نشود.

برای این که، این کار به خوبی صورت بگیرد، شرایط آب و هوایی بسیار تاثیر گذار است.
در نقاط مختلف آب و هوایی شرایط انجام کار نمی تواند یکسان باشد، چرا که نتایج و تاثیرات یکسانی بر جای نمی گذارد پس لازم است حین انجام کار هوای محیط تنظیم شود تا کار با کیفیت انجام شود.

جوشکاری سر به سر دو میلگرد با قطر متفاوت چگونه است

جوشکاری فورجینگ دو میلگرد با قطر متفاوت

در این قسمت به جوشکاری فورجینگ میلگرد ها باقطر های متفاوت می پردازیم، که این نوع جوشکاری روش اتصال حالت جامد است، یعنی این گونه که باعث اتصال پیوند مولکولی دو میلگرد می شود، که در این روش ماده جدیدی ایجاد نشده و البته وقتی بین تقطه ی اتصال دو میلگرد جوشکاری فورجینگ صورت می گیرد و به درستی هم این کار انجام شود محل اتصال بسیار محکم و دارای استحکام بسیار بالا نسبت به سایر نقاط خواهد داشت.
در جوشکاری فورجینگ سه مرحله وجود دارد، که شامل دو سر میلگردی که قرار است جوش بخورند، باید به درستی روبه روی هم قرار بگیرد.
مرحله ی بعدی میلگردها به میزانی حرارت داده شود تا حالتشان خمیری شود .
مرحله ی سوم و آخر حرارت دهی تمام شده و بین دو میلگرد فشار ایجاد می شود تا قسمت هایی که توسط حرارت ذوب و خمیری شده اند به درستی داخل هم بروند و به اصطلاح ادغام شوند.
این روش جوش از سایر روش ها بسیار متفاوت است، که این تفاوت هم در میزان حرارت دهی است که میزان بیشتر از حالت اصلی می باشد و به گونه ای است که فلز میلگرد، به حالت بسیار نرم و پلاستیکی در می آید که این حالت با حالت فلز ذوب شده ی معمولی بسیار متفاوت است.

عمل حرارت دهی که راجبش صحبت کردیم؛ توسط اکسی استیلن انجام می شود، که همین موضوع فلز را از حالت اولیه خودش در می آورد .
این نوع جوشکاری فورجینگ، کاربرد هایی هم دارد که به چند مورد اشاره می کنیم.

از جمله مزایای این نوع جوشکاری این است که، قابلیت انواع مختلفی از میلگرد ها را دارد، که به عنوان مثال متصل کردن میلگرد های ضایعاتی و فوندانسیونی و میلگرد های ساخت و سازی مثل ساخت بتنی ستون ها و هم چنین در تیر برق هایی که دارای میلگرد است.
هم چنین در برقی از سبد بافی ها و شمع ها که در مدل های مختلفی هم هستند، میلگرد به کار می رود که جوشکاری این میلگرد ها از روش جوشکاری فورجینگ می باشد.
مورد دیگر در ارتباط با این روش این است که ممکن است حین انجام کار، در سطح لبه های میلگرد اکسید هایی تشکیل شود که  البته می تواند تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت و مقاوم بودن جوشکاری بگذارد، که این موضوع نیز بستگی به میزان حرارتی که داده می شود و شرایط محیطی و دمایی باشد که این اتفاق بیفتد.

جوشکاری فورجینگ دو میلگرد با قطر متفاوت

روش های کنترل کیفیت جوش سر به سر فورجینگ

برای این که کیفیت میلگرد های جوش داده شده بالا باشد، بررسی هایی انجام می دهند، که این بررسی ها توسط تست های مخصوص صورت می گیرد.

در ارتباط با تست اول، تست خمش فورجینگ میلگرد است، که در این تست دو میلگرد جوش خورده را کنار هم می گذارند و یک جک که نوع هیدرولیکی است، را زاویه دار خم می کنند، که زاویه ۹۰ درجه می باشد، اگر ترکی و یا شکستگی و یا هر گونه اسیبی ایجاد شود، نشان از درست متصل نشدن میلگرد ها دارد.

در ارتباط با تست دوم، که تست کشش فورجینگ میلگرد است؛ این گونه می باشد که میلگرد ها را توسط دستگاه مخصوص تا حد معین کشش می دهند، اگر گسیختگی و یا هر اسیب دیگری ایجاد نشود نشان از کیفیت مرغوب و جوشکاری صحیح می باشد.

تست بعدی تست چشمی است، که هر گونه عیب و مشکل توسط چشم تنها دیده و بررسی می شود و دستگاه خاصی دخالت ندارد و در این روش میزان قطر سنجیده می شود، که میزان قطر نزدیک و اطراف محل جوشکاری شده شیبی ملایم داشته باشد.

در ارتباط با شیب ملایم اطراف محل جوشکاری، لازم به ذکر است که بستگی به میزان حرارتی دارد که در طی انجام جوشکاری داده می شود دارد، که اگر بیش تر از حد معمول و ثابت باشد و یا فشار پمپی دستگاه تنظیم نباشد، این شیب در محل جوشکاری ایجاد نمی شود و این مورد زمانی دیگر علاوه بر تست چشمی معلوم می شود که، توسط تست کشش است، که در صورت بروز کشش میلگرد ها به راحتی می شکنند و ترک می خورند و در اخر از هم جدا می شوند.
رعایت یک سری نکات ریز در طی فرایند جوشکاری سر به سر و یا فورجینگ میلگرد با قطر های مختلف بسیار ضروری و مهم است، چرا که یک مورد حتی رعایت نشود، کیفیت به شدت پایین اماده و حتی خسارت و اسیب هم ایجاد می کند، چرا که امروزه این کار رایج بوده و در بازار مورد توجه قرار گرفته؛ پس با کیفیت بودن و مستحکم بودن محصول جز نکات مهم و ضروری محسوب می شود؛ چرا که وقتی مورد استفاده در زمینه های مختلف قرار می گیرد؛ سازه و یا هر چیزی که در ان استفاده شده به مشکل نخورد و خسارتی هم ایجاد نکند.
روش های کنترل کیفیت جوش سر به سر فورجینگ

AhanShahr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *