نحوه جوشکاری استیل طلایی

جوشکاری استیل

جوشکاری استیل در واقع یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین جوش‌کاری‌ها در صنعت است. جوشکاری استیل باعث تغییر شکل ظاهری در ورق استیل و به سبب آن ایجاد یک سازه استیلی برای موارد گوناگون صنعت می‌شود. معمولا از ورق استیل و انواع سازه‌های استیلی در مصارف صنعتی، کشاورزی و حتی ظروف خانگی استفاده فراوان می‌شود. از جمله روش‌های انجام آن می‌توان جوشکاری استیل با الکترود، جوشکاری استیل با گاز آرگون، جوشکاری استیل با اینورتر و موارد دیگر را نام برد. جوشکاری استیل در صنعت ساخت و ساز، تولید لوازم خانگی، کشاورزی و خدمات شهری و جوش دادن بدلیجات استیل استفاده فراوان می‌شود.

جوشکاری استیل به استیل

روش های جوشکاری استیل

روش‌های مختلف جوش ورق استیل و جوشکاری پروفیل استیل طلایی به مصارف و کاربردی که دارند وابسته می‌باشد. سه روش اصلی جوش‌کاری استیل به استیل، جوشکاری استیل نقطه‌ای و mig می‌باشد.

جوش استیل به استیل

جوشکاری استیل به استیل یا جوش استیل طلایی دارای روش های متفاوتی می‌باشدکه نیاز آموزش جوش استیل به شکل حرفه ای است ازموارد جوش استیل به استیل میتوان:

جوشکاری استیل به استیل با گاز به روش tig

کیفیت بالا قابلیت انعطاف پذیری و طول عمر از روش‌های جوشکاری استیل می‌باشد که در مراحل جوشکاری از فولاد ضدزنگ در حرارت پایین استفاده می‌شود. درصورت نیاز جوشکاری برای محافظت داخلی و خارجی با گازهای هلیوم و هیدروژن گاز آرگون هم ترکیب می‌شود. این روش نسبت به روش mig پیچیده‌تر بوده و تنظیمات متعددی که در این جوشکاری وجود دارد باعث شده است که این جوشکاری کاری تخصصی باشد.

جوشکاری استیل به استیل به روش نقطه‌ای

یکی از پرکاربردترین و ارزانترین روش‌های جوشکاری،جوش ورق استیل نقطه‌ای می‎‌‌باشد، که با جریان الکتریسیته می‌توان به راحتی این کار را انجام داد، در روش جوش استیل طلایی میتوان گفت که نقطه جوش هنگام جوش کاری پایین است.

جوشکاری استیل استیل با گاز به روش mig

جوشکاری استنلس استیل با گاز محافظ gmaw انجام‌ می‌شود. در این روش تمام مراحل جوش‌کاری اتوماتیک بوده و از طریق قوی بودن اتصال دو قطعه صورت می‌گیرد. این روش نسبت به روش tig سریع‌تر بوده و در شرایط ساده‌تری هم انجام می‌گردد.

انواع روش‌های جوش‌کاری استیل

  • جوشکاری استیل با برق

دراین روش از جریان برق استفاده می‌شود. برای جوشکاری استنلس استیل با دستگاه جوش معمولی و معمولا با درجه مقاومت بالا استفاده می‌شود. این روش جوشکاری استیل حرفه‌ای پرکاربرد در صنعت و تولیدات مختلف می‌باشد.

  • جوشکاری استیل با ضخامت کم

این روش جوشکاری استیل برای ترمیم و تعمیر بدلیجات و نقره به استفاده می‌شود،که این روش با استفاده از گاز آرگون در جوش استیل و یا جوشکاری لیزری برای ظرافت کار به کار برده می‌شود.

  • جوشکاری استیل با فلزات مختلف

جوشکاری استیل با قلع، جوش‌کاری استیل با مس و دیگر فلزات مانند تیتانیوم از جمله موارد انجام جوش‌کاری این فلز گرا‌بها است. این جوش با دستگاه‌های مخصوص و با ظرافت خاصی انجام می‌شود و این روش یکی از زیرمجموعه‌های جوشکاری استیل با ضخامت کم می‌باشد.

  • جوشکاری استیل با هوا برش

این جوشکاری را با عنوان هواگاز هم می نامند، که به آن جوشکاری گاز اکسی استیلن هم می‌گویند. این روش جوشکاری قدیمی و کاربردی است و برای مصارف صنعتی بسیار پر کاربرد می باشد. عمل جوش‌کاری استیل با هوا برش با تجهیزات مخصوصی انجام می‌شود.

  • جوشکاری ورق نازک استیل

این روش جوش‌کاری به میزان ضخامت ورق‌های استیل بستگی دارد و در حالت کلی جوشکاری ورق نازک استیل با دو نوع محافظ انجام می‌شود.

  • محافظ جامد با فلاکس

روش جوشکاری دستی ورق استیل با الکترو، روش جوشکاری ورق استیل با فیلر توپودری ،روش جوشکاری ورق استیل زیرپودری و جوشکاری ورق استیل نازک از جمله موارد جوشکاری استیل است.

  • جوشکاری ورق استیل با تنگستن و گاز محافظ

روش جوشکاری ورق استیل با تنگستن و گاز محافظ gtaw و روش جوشکاری ورق استیل با فیلر ذوب شونده و گاز محافظ Gmail از موارد دیگر جوشکاری فلز استنلس استیل است. باید دانست که روش جوشکاری در حالت اول به صورت جامد و در حالت دوم تحت محافظ گاز هلیوم آرگون و موارد مشابه دیگر انجام می‌شود.

  • جوشکاری استیل با الکترود

روش جوشکاری استیل با الکترود تاثیر در تغییر تجهیزات و شکل‌گیری استیل دارد. این روش باعث می‌شود که شرایط مطلوب برای فراوری فلز فراهم شود. موجود بودن الکترودهای آلیاژی مختلف و عدم نیاز به گاز محافظ و ارزان بودن دستگاه جوشکاری استیل و عدم نیاز به تخصص بالا باعث شده است که این روش مورد  توجه قرار بگیرد. همین امر سبب میشود که آموزش جوشکاری استیل با الکترود ااز جمله موارد آموزشی مهم در صنعت جوشکاری باشد.

عوامل موثر بر جوشکاری استیل

جوشکاری استیل ۳۰۴

این فولاد دارای کروم و نیکل می‌باشد که دارای عناصر غیرآهنی است و ۱۸ تا ۲۰ کروم  و ۸ تا ۱۰.۵درصد نیکل در این استیل وجود دارد. این نوع استیل وابسته به خانواده فولاد ضدزنگ می‌باشد و شرایط الکتریکی و گرمایشی محدودی نسبت به فولادهای کربنی دارد. این استیل خواص الکتریکی ندارد و به زنگ‌زدگی مقاوم است. استیل ضدزنگ ۳۰۴ به آسانی می‌تواند فرم مورد نظر را پیدا کند و به قسمت‌های مختلف تبدیل شود. از جوشکاری پروفیل استیل طلایی و پروفیل استیل براق بشکل گسترده مورد استفاده قرار بگیرد و معمولا به شکل رول لوله استیل و میله استیل به بازار عرضه شود.

فواید استیل ۳۰۴

استیل ۳۰۴ یک نقش اساسی در ظاهر و فرم‌دهی معماری دارد. این فولاد به استیل ضدزنگ شهرت دارد و همچنین از جمله مقادیر عناصر آلیاژی بسیار قابل استقامت بوده و می تواند درجه حرارت بالایی را تحمل کند.

مزایای استفاده از استیل ۳۰۴ در معماری

  • دوام و ماندگاری بسیار بالا به علت عدم خوردگی
  • دارا بودن ظاهری جذاب و زیبا
  • توانایی شستشوی راحت و فوری
  • فرم دهی راحت به ظاهر و نما
  • انعطاف‌پذیری مناسب با هر نمای ساخت و ساز
  • استقامت بسیار در مقابل تغییرات وضعیت آب و هوایی
  • قدرت به کارگیری در مناطقی با رطوبت بسیار بالا

باید گفت این ورق استیل قابل بازیافت است و می‌توان به صورت ۱۰۰درصد آن را بازیافت کرد. به همین علت استیل‌های ضایعاتی را که در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها ذوب می‌شود، معمولا مجدد دوباره قالب‌گیری می‌کنند. بیشتر ورق‌های موجود در بازار جهانی در حدود ۶۵ تا ۸۰ درصد به روش بازیافت تولید می‌شوند.

کاربرد ورق استیل ۳۰۴

ورق استیل ۳۰۴ در صنایع مختلفی کاربرد فراوانی دارد که بیشتر این موارد کاربرد آن درتجهیزات فرآوری مواد غذایی و لبنیات به ویژه شیر تولید صندلی تجهیزات ظرفشویی فریزر و سایر لوازم آشپزخانه پنل‌های معماری مانند نرده ها و حفاظ ها، مبدل های حرارتی، تولید اتصال دهنده‌ها، تولید فنرها و پیچ ها می‌باشند.

جوشکاری استیل ۳۰۴

جوش‌کاری ورق استیل ۳۰۴ و جوشکاری ورق استیل نازک به دلیل ساختار آستینی که دارد از توانایی و قابلیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و به دو روش ذوبی و مقاومتی جوش‌کاری می شود. همین موضوع باعث شده است که در بین ورق‌های دیگر برتری زیادی داشته باشد. این امکان وجود دارد که برای بخش‌های بسیار سنگین جوش داده شود بنابراین پس از عملیات جوشکاری باید عملیات آنیل هم در آن ها استفاده شود.

جوشکاری استیل با co2

این نوع جوشکاری توسط گاز co2 انجام می‌شود که توسط دستگاه جوش co2 که در اصطلاح به آن اینورتر جوشکاری می‌گویند. گاز co2 یا همان دی‌اکسیدکربن وظیفه محافظت جوش را به عهده دارد و از ترکیب شدن جوش استیل با اکسیژن جلوگیری می‌کند.

در این نوع جوشکاری دستگاه جوش co2 دارای تورچ co2 است. این نوع جوشکاری به دو طریق mig و mag انجام می‌شود. هنگام استفاده از دستگاه جوش  co2، گاز co2 مصرف میشود. با استفاده از این روش قابلیت جوشکاری فلزاتی مانند مس، روی، نیکل، آلیاژهای نیکل و استنلس استیل و سازه‌های استیل فراهم می‌باشد.
اگر در حالت mag باشد دستگاه جوش  co2 از گاز آرگون استفاده می‌کند و با استفاده از سیم co2 آلومینیومی و گاز آرگون جوشکاری آلومینیوم انجام می‌شود. دستگاه جوش mig و mag از جمله دستگاه‌هایی هستند که در حالت mag قابلیت جوشکاری آلومینیوم را دارند. از جمله مواردی که در مورد دستگاه جوشکاری باید به آن توجه کرد این است که باید از طریق فنریت، فنر هدایت کننده سیم جوش co2 در داخل تورچ حفظ شده باشد و دارای له شدگی نباشد و همچنین کوتاه نباشد و قطر نازل تورچ دستگاه جوش co2 باید هم قطر سیم جوش co2 باشد.

جوشکاری پروفیل استیل با آرگون

جوشکاری آرگون روی استیل یکی از جوشکاری های سبک روی استیل است که دارای مزایا و معایب مخصوص به خود می باشد می‌توان گفت جوشکاری آرگون نمونه ای از جوشکاری tig می باشد، که از گاز آرگون برای مراحل جوشکاری استفاده می‌شود.
جوشکاری در ایران با نام جوشکاری آرگون می‌باشد و به خاطر این است که گاز آرگون نقش بسیار مهمی را در مراحل جوشکاری دارد. این روش یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای صنایع پتروشیمی و دریایی می‌باشد. دردهه۴۰ جوشکاری با آرگون به موفقیت بی‌نظیری دست پیدا کرد و باعث شد که منگنز و آلمینیوم به راحتی به یکدیگر متصل شوند.

کاربرد جوش آرگون

جوش آرگون دارای  ویژگی‌های مثبتی می باشد که می‌توان در همه بخش‌های صنعت از آن استفاده کرد  اما بیشتر از این جوش در مکان‌هایی که جوش کارایی بالایی داشته باشد و کیفیت بازدهی جوش برای مسئول پروژه بسیار قابل اهمیت است استفاده می‌شود. در جوشکاری دستی و جوش مفتول ذوبی توپودری، قوسی که در هنگام عملیات جوش آرگون انجام می‌شود و نسبت به روش‌های دیگر جوشکاری استنلس استیل کوچک‌تر می‌باشد، همین باعث می شود که این روش بسیار خوب باشد. از این روش جهت جوشکاری قطعات نازک و یا نفوذ کنترل شده در ریشه جوشکاری لوله استیل و پروفیل استیل از این روش بسیار استفاده خواهد شد.

ممکن است میزان رسوب بسیار پایین باشد چراکه یک الکترود که ذوب شده است و جداگانه در فرآیند جوشکاری استفاده می‌شود. همین امر باعث شده که برای قطعات ضخیم‌تر و سپس دیواره لوله‌های ضخیم از این نوع روش جوشکاری با الکترود معمولی جهت جوشکاری لوله استیل استفاده شود. جوش آرگون به  صورت گسترده در سیستم‌های مکانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرد برای اجرای این جوش در این سیستم‌ها متخصصین از دو روش استفاده می کند.
اولین روش، روش خودکار می باشد که در آن ماده ذوب شده خود قطعه کار  تشکیل می‌شود و روش دوم استفاده از سیم پرکننده یا فیلر است قالب و فلزات با استفاده از سیم فیلر جوشکاری شده و همچنین سیم باید آلیاژی متناسب با نوع و محل جوشکاری و  جنس قطعه کار باشد برای جلوگیری از فرسایش این سیم ها باید توسط یک لایه نازک مس پوشیده شده باشد چرا که در جوش های قوسی سیم های پرکننده یا فیلر نقش مهمی را دارند.

باید دانست که این روش نیاز به  مهارت خاصی ندارد اما جوشکار باید به خوبی آموزش دیده باشد و کاملا با مهارت عمل کند چرا که کار  اپراتور کنترل  روی  قوس تاثیر زیادی دارد. نکته دیگر این است که در آماده سازی لبه های قطعه کار باید دقت فراوانی انجام شود و ترجیحاً بصورت ماشینی انجام شود تا دستی تا اتصالات به خوبی چفت و بست شوند.

جوشکاری استیل با قلع

قلع یکی از فلزاتی  است که توسط بشر کشف شده  و کاربردهای بسیار زیادی را در صنعت دارد. به عنوان مثال قوطی کنسرو مواد غذایی که تهیه شده است را اگر به خوبی به آن دقت کرد می‌بینیم که یک لایه سفید رنگ روی آن وجود دارد این لایه سفید  همان قلع می باشد که براثر جوشکاری استیل با قلع در سطح رویی آن نمایان میشود.

کاربردهای قلع

قلع  یک عنصر شیمیایی که با عدد اتمی ۵۰ در طبیعت موجود است این فلز چکش خوار بوده و در دمای معمولی منعطف میباشد از دیگر مشخصه های این فلز این است که براق ،بلوری، رنگی درخشان و  خاکستری دارد و جز  اولین رسانه‌ها شناخته شده است. ترکیبات فلزی که در قلع موجود است باعث شده که  یکی از پرمصرف ترین فلزات به حساب بیاید، این فلز را از دل زمین استخراج می‌کنند. این فلز در برابر رطوبت اکسید نمی‌شود و به گونه‌ای است که بازها و اسیدهای ضعیف به راحتی روی آن اثر نمی‌گذارند. این فلز بسیار منعطف و قابل خم می‌باشد و به همین علت است که در صنعت بسیار از فلز قلع  به کار می‌برند در برابر چرا که  فرسایش بسیار مقاوم بوده و زمانی که در معرض هوا قرار بگیرد اکسید نخواهد شد.

فلز قلع بیشتر برای لحیم کاری و جوشکاری استفاده می‌شود. از فلز قلع برای اتصال دو آلیاژ استفاده می‌کنند همچنین قلع در صنعت جوشکاری استیل بسیار پر کاربرد می‌باشد و از این فلزات استفاده های فروانی می‌شود.

پولیش و پودر جوشکاری استیل

پولیش یا همان تمیز کاری ورق استیل یعنی سابیدن که با استفاده از  پولیش  با مایع پولیش استیل انجام میشود تا سطح کار به طور کامل یکدست و شفاف شود از دیگر کارهای پولیش استیل ، از بین رفتن اثرات ماشین کاری و جوشکاری می باشد.

علت های به وجود آمدن لکه های استیل آلاینده هایی که پس از شکل دهی یا جوشکاری بر روی استیل ایجاد می شود باعث می شود که این  آلاینده‌ها تبدیل به لک شوند. اکسید های غیر عمقی در تمامی سطح استیل به علت عملیات گرمایشی اکسیدهای پیرامون شکاف جوش پاشش های جوش به وجود میایند.  ورق استیل  در طی چهار مرحله پولیش میشود.

در مراحل پولیش ورق استیل  راه حلی است که در طول آن با لوازم و مواد ویژه‌ای فلز را پولیش داده تا  به این وسیله فلز شفاف و براق و بازسازی شود پولیش به وسیله ساینده هایی که با ابعاد و خصوصیت های مختلفی وجود دارد انجام می‌شود کار پولیش حساس بوده و باید در نهایت دقت و بدون هیچ ایرادی صورت گیرد. مواد پولیش متنوع بوده  که در اندازه و های مختلفی وجود دارد.

جوشکاری در واکنش های اسیدی استیل تاثیر بسیاری دارد و پولیش در  این فرصت  مانند سمباده عمل کرده وباعث می‌شود که  مولکول های ریز از بین برود اگر استیل را در زیر میکروسکوپ بررسی کنیم خواهیم دید که کوه های بلند و نوک تیز بر روی آن می باشد با انجام پولیش روی ورقه استیل باعث می شود که این این مولکول ها از بین برود و استیل  شفاف و براق شود در  مجموع می‌توان گفت عمل تمیز کاری ورق استیل یکی از عمده ترین مراحل ساخت قطعات در صنعت می باشد که باید به درستی انجام شود تا از فرسودگی آن جلوگیری شود و همچنین در برابر فرسایش استقامت بالا رود.

تجهیزات جوشکاری با استیل

جوشکاری استیل مانند روش‌های دیگر در عملیات صنعتی و فلزکاری از تجهیزات زیادی و مخصوصی برخوردار میباشد که اصلی‌ترین تجهیزات برای جوشکاری استیل با توجه به نوع جوشکاری فراهم می شود. بنابراین می‌توان گفت لوازم مورد نیاز برای جوشکاری استیل با توجه به نوع کاربرد در صنایع مختلف مانند جوشکاری زیر پودری استیل جوشکاری ظروف استیل و موارد دیگر دسته‌بندی می‌شود.

ژل جوشکاری استیل

از ژل تمیز کننده استیل یا ژل جوشکاری استیل پس از انجام عملیات در جوشکاری برای تمیز کردن استیل استفاده می‌شود.

سیم جوش استیل

یکی از پرکاربرد قطعات برای مراحل جوشکاری سیم جوش می‌باشد. سیم جوش استیل برای جوشکاری فولادهای مقاوم به حرارت استفاده شده و دارای انواع مختلفی می‌باشد.

عوارض و مضرات جوشکاری استیل

گازها و غبارهای دود جوشکاری مخلوطی  از غبارها و گازهای مختلف می باشد بسیاری از مواد موجود در این گازها مانند کروم نیکل آرسنیک و یا سیلیس  میباشد و  ترکیبات فلوئور مونوکسید کربن و سلنیوم بسیار خطرناک هستند. چرا که این گاز ها  بسیار سمی باشد. جوشکار ها در معرض خطر میباشند چون فلزی که جوشکاری می شود رنگ یا پوشش روی فلز استیل یا پوشش الکترود های حفاظت کننده مثل آرگون یا co2 واکنش های شیمیایی  داده که این‌ واکنش  ناشی از عمل اشعه ماورای بنفش و گرما میباشد باید گفت افرادی که  سیگاری می باشند بیشتر در معرض خطر هستند چون وجود مواد مختلف و  بخارات بر روی افراد اثر گذاشته و باعث می‌شود که بر روی قسمت های مختلف بدن مانند ریه‌ها قلب کلیه  اعصاب اثر گذار باشد. دود جوش اثر کوتاه مدت و طولانی مدت بر روی سلامت انسان دارد.

اثرات کوتاه مدت جوشکاری

در کوتاه مدت ذرات وجود دود جوش مانند منگنز مس و اکسیدهای مس باعث بروز تب جوش می شود که این علائم بیماری پس از  ۱۲ ساعت در فرد ایجاد  درد عضلانی درد قفسه سینه سرفه خس‌خس و غیره را  میکند جوش باعث می شود که در  چشم ها و  مخاط بینی و دستگاه تنفسی اختلال ایجاد شود و باعث بروز سرفه خس‌خس سینه تنگی شود شاید  با وجود دود جوش علائم دستگاه گوارشی مانند تهوع کمی اشتها استفراغ و درد های شکمی هم به وجود بیاید.

اگر جوشکاری ها در موارد خاص انجام شود خیلی خطرناک است مانند فلز کادمیوم با اشعه ماورای بنفش چرا که جوش با اکسیژن و نیتروژن هوا واکنش میدهد و باعث میشود که گازهای خطرناکی مانند اوزون و اکسیدهای نیتروژن ایجاد شود این گازها و بخارات در غلظت های بالایی دارد و خطرناک است، چون و باعث تحریک مخاط بینی و حلق میشود و بیماری‌های ریوی را ایجاد می‌کند همچنین اشعه ماورای بنفش می‌تواند  گازهای سمی را ایجاد می‌کند علائم اولیه این گازها سرگیجه میباشد که بعد از ۵ تا ۶ ساعت ظاهر می‌شود و به همین دلیل است که جوشکاری به هیچ وجه نباید در فاصله کمتر از ۲۰۰ متر انجام شود و هنگام جوشکاری باید نکات ایمنی به درستی رعایت شود.

اثرات جوشکاری با گازبرای مدت طولانی

ممکن است جوشکاری در طولانی مدت  مشکلات ریوی و حنجره و مجاری ادرار را به وجود بیاورد.چرا که هنگام کار جوشکاری  بخار و مواد خطرناکی مانند آرسنیک تولید شده  که شاید  مشکلات تنفسی شدید یا التهاب ریه ها کاهش حجم ریه رسوب  دی اکسید کربن  در ریه‌ها مشکلات قلبی و پوستی کاهش شنوایی  و زخم معده را در پی داشته باشد همچنین ممکن است فرد به مرور زمان دچار کمبود اسپرم و در نهایت نابارور شودکه این مورد به علن منگنز و آهن میباشد.

گرما

جوشکاری  گرمای شدید را تولید می‌کند  جوشکاری  جرقه هایی را تولید می‌کند که شاید باعث سوختگی شود. ضایعات چشمی هنگامی به وجود می‌آیند که از تکه های فلزی مذاب شوند و به چشم برخورد کنند. همچنین باید گفت گرمای  زیاد و طولانی مدت می تواند فرد را باعث گرمازدگی کند. فرد  جوشکار باید علائمی  مانند خستگی سرگیجه کاهش اشتها اطلاع داشته باشد اشعه مادون قرمز و ماورای بنفش نور شدید جوشکاری باعث می‌شود که به شبکه چشم صدمه بزند و در نهایت به  قرنیه آسیب برسد.

اشعه ماورای بنفش هم باعث برق زدگی چشم می‌شود علائم برق زدگی بعد از چند ساعت بروز پیدا میکند که فرد  احساس می‌کند در چشم خود   جسم خارجی وجود دارد و در نهایت  تاری دید  و درد شدیدو ریزش اشک سوزش چشم و سردرد ایجاد می‌شود.

معمولا برق زدگی در افرادی به وجود می‌آید که از وسایل حفاظتی استفاده نمیکنندو عدم استفاده از وسایل  باعث می‌شود به چشم صدمه دائمی برسد و سوختگی پوست هم ایجاد شود.

صدا

صدا باعث کاهش شنوایی و همچنین ایجاد استرس و فشار عصبی بالا می شود. صدای زیاد به مرور زمان بر روی فشار خون و قلب اثر گذاشته  چرا که سر و صدای این دستگاه حدود ۸۵ دسی بل می باشد ولی برای پیشگیری بهتر است  که حتما  گوشی های مخصوص برای محافظت از گوش استفاده کرد.

AhanShahr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *