تفاوت لوله مانیسمان و گالوانیزه

تفاوت لوله مانیسمان و گالوانیزه

تفاوت های این دو لوله می تواند در ارتباط با روش ساخت، تولید و هم چنین مواد اولیه ای باشد که در آن ها به کار رفته است.
تجهیزات و دستگاه هایی که این دو لوله در هنگام تولید نیاز دارند، با هم فرق می کند و البته مواد اولیه متفاوتی نیز در تهیه آن ها به کار می روند؛ که همین موضوع باعث شده که در صنایع گوناگونی مورد استفاده باشند و کاربرد های متفاوتی از هم داشته باشند.
هم چنین این دو لوله از نظر سایز و ابعاد، هم چنین ضخامت دارای تفاوت هایی هستند که همین موضوع باعث شده که در قیمت این لوله ها تفاوت هایی ایجاد شود و البته که کاربرد لوله های گالوانیزه بسیار بیشتر از لوله های مانیسمان می باشد.

تفاوت لوله مانیسمان و گالوانیزه

معرفی لوله مانیسمان و گالوانیزه

لوله های مانسمان، لوله هایی هستند که در تولید آن ها بدنه ای بدون درز، چاک و کاملا یک دست کار شده است و هیچ نوع جوشکاری بر روی این لوله های صورت نگرفته است.
ماده ای که در این لوله ها استفاده شده اند فولاد است اما از نوع کاملا ساده و کم کربن می باشد، اما برخی مواد افزودنی هایی که در تولید این لوله ها اضافه شده باعث شده که در برابر زنگ زدگی کاملا مقاوم باشند و هیچ آسیبی به آن ها وارد نشود.
هم چنین این لوله ها از استحکام و مقاومت خوبی نیز برخوردار هستند و علت این موضوع این است که، بدنه آن ها کاملا یک دست می باشد چرا که وقتی لوله درزی نداشته باشد نسبت به سایر لوله ها از استحکام بالایی برخوردار می شود.
لوله های مانیسمان به گونه ساخته و طراحی شده که دارای ضخامت های متفاوتی هستند، و البته استاندارد های بین المللی و اندازه های مختلفی دارند که ضخامت این لوله ها بسته به اندازه ی این لوله ها می باشد و البته فشار سیال هم که در این لوله ها به کار رفته است در ضخامتشان بسیار تاثیر گذار است؛ چرا که هر چه میزان این فشار بیش تر باشد ضخامت هم بیش تر می شود.
روش های تولیدی این نوع لوله ها با هم متفاوت است و در هر کارخانه ای بسته به دستگاه ها و تجهیزاتی که دارد از روش های مخصوص در جهت تولید این لوله ها استفاده می کنند که در برخی کارخانه روش های حرارتی استفاده می شود.
هم چنین این لوله ها در انواع و رده های مختلفی وجود دارند که از نوع سبک گرفته تا رده ی ۴۰ و رده ی ۸۰ وجود دارند.
حال در این قسمت به لوله های گالوانیزه می پردازیم، که این لوله ها از جنس فولاد مرغوب هستند که روی آن ها را فلز روی پوشانده و هم چنین این لوله ها دارای طول عمر بالا و مقاومت بسیار بالایی هستند و در برابر هر گونه زدگی و خوردگی مقاومت ویژه ای از خود نشان می دهند.
معمولا از این لوله های گالوانیزه در شبکه های آبرسانی استفاده می شود چرا که این لوله ها در برابر رسوبات معدنی که ته نشین می شود کاملا مقاوم بوده و آسیبی به آن ها وارد نمی شود؛ ولی این را هم باید در نظر بگیریم که این لوله ها با توجه به پوششی که از جنس روی دارند در صنعت گاز رسانی نمی توانند استفاده شوند و دلیل این موضوع این است که باعث پوسته، پوسته شدن این لوله ها و در نهایت مسدود شدن مسیر گاز رسانی می شود و ممکن است خطراتی هم به دنبال داشته باشند.

معرفی لوله مانیسمان و گالوانیزه
اما با این حال موارد استفاده ای از این لوله ها بسیار زیاد است  و کاربرد های زیادی دارند.
این نوع لوله های گالوانیزه در هر صنعتی که مورد استفاده قرار می گیرند، نکته ی خوبی که دارند این است که در برابر هر گونه زدگی و خوردگی مقاوم هستند و آسیبی نمی بینند که باعث شده نسبت به لوله های دیگر متفاوت تر باشند.
اگر قصد بر این است که در کار های خود نیاز به لوله داشتید، می توانید ویژگی های لوله ها را تحقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید.
این نوع لوله گالوانیزه به علت این که در هنگام روش تولید، عملیات خاصی روی آن صورت می گیرد از جنس های مرغوب تشکیل شده و در مناطق رطوبتی و شرجی بسیار مقاوم هستند و در مناطقی که باران زیاد می بارد می توان به راحتی از این لوله ها استفاده کرد.
در همه ی کار خانه ها طبق یک استاندارد مشخص این لوله ها را تولید می کنند.
این کارخانه ها تعدادی از تولید کنندگان لوله های گالوانیزه هستند.
این کارخانه ها از همه ی جهات مجهز بوده و دارای دستگاه های مخصوصی شامل کوره ها و مشعل ها و مواد مختلف مورد نیاز و دی کیو و سی کیو هستند که در بالاترین دقت و بهترین کیفیت ورق ها را تولید می کنند و به بازار عرضه می کنند.
امروزه نوعی در بازار هم وجود دارد که حالت روغنی داشته و باعث شده با فرایند های مختلف از جمله فسفاته سازگار باشند.
هنگامی که رنگ آمیزی می شوند در برابر و هم چنین از پوسته پوسته شدن جلوگیری می کند.
این موارد تعدادی از ویژگی های منحصر به فرد این محصولات و لوله های گالوانیزه است.

تفاوت لوله مانیسمان گالوانیزه گرم و سرد

در ارتباط با لوله های گالوانیزه سرد، گرم باید گفت که این تفاوت در روند تولید و شکل ظاهری و میزان دقت و کاربرد شان متفاوت است.
در ارتباط با روند تولید این ورق ها این گونه است که در گالوانیزه گرم همان طور که از اسمشان معلوم است در دماهای بالا تولید می شوند و به حرارت بسیار زیادی برای تولیدشان نیاز دارند، در حالی گالوانیزه های سرد در دما های کم تری نسبت به نوع گرم شان دارند که می تواند در روند تولید تفاوت هایی داشته باشد.
هم چنین از نظر شکل ظاهری این لوله ها این گونه است که میزان کالبیر استفاده شده در لوله های گالوانیزه نوع گرم بیش تر از نوع سرد است که این موضوع بر روی براقیت آن ها تاثیر می گذارد.
چرا که هر چه میزان کالبیر لوله بیشتر براقیت هم بیش تر است.
از نظر دقتی هم دقت در تولید گالوانیزه های نورد سردی نسبت به گرمی خیلی بیش تر می باشد و هم چنین در صنعت انتقال مایعات و مکان هایی که لوله های خیلی بزرگ نیاز ندارند از گالوانیزه های گرم استفاده می شود.
اما گالوانیزه های سرد را در مکان هایی که لوله های بزرگ نیاز دارند استفاده می کنند و هم چنین در سیستم های هیدرولیکی کاربرد دارد.

 

 

استفاده از لوله مانیسمان بهتر است یا لوله گالوانیزه

همان گونه که گفته شد، هر کدام دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود را دارند که با توجه به این ویژگی ها در صنایع مختلف استفاده می شوند و هر کدام به نوبه خود در جایگاهی که قرار می گیرند و مکانی که مورد استفاده قرار می گیرند بهترین هستند.
البته روش های مختلفی هم در تهیه ی این لوله ها وجود دارد و عملیات مختلفی روی آن انجام می شود.
هم چنین لازم به ذکر است که، حسن دیگر این لوله ها این است به رنگ کردن و داشتن عایق نیاز ندارند و طول عمر بالایی هم دارند که باعث می شود طول عمر محصولات فلزی هم بیشتر شود که خود می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد و بیشتر هم مورد استفاده قرار بگیرد.
هم چنین با پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده که طی تحقیقاتی لوله های گالوانیزه و مانیسمان به روش های جدید تری تولید و ساخته شوند.
لازم به ذکر است که لوله گرم گالوانیزه یکی از روش های پر کاربرد بوده و از جنس فولاد می باشد و در زمینه های گوناگونی کاربرد دارند.
میزان قیمت گذاری این لوله ها به عوامل هم چون ابعاد، وزن و سایز تعیین می شود.

استفاده از لوله مانیسمان بهتر است یا لوله گالوانیزه
هم چنین در برخی از سایت ها می توان از قیمت ها و جنس ها و ویژگی ها آگاه شد و بسته به نیاز خود و با توجه به قیمتی که دارد تهیه کرد.
هم چنین از لحاظ قیمتی با توجه با معیاراتی نرخ گذاری می شود که تمام ویژگی های ضخامت و آلیاژ های کاربردی و عناصر مصرفی و… در تعیین کننده قیمت نقش دارند.

AhanShahr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *