لوله فلکسیبل شیلددار چیست – کاربرد و انواع

تعریف لوله فلکسیبل شیلددار

آیا می‌خواهید بدانید که لوله فلکسیبل شیلددار چیست و چه تفاوتی با دیگر لوله‌های فلکسیبل دارد؟ شاید هم از کارکرد این نوع لوله خبر ندارید؟ با این مقاله آموزشی از آهن شهر پاسارگاد همراه باشید تا درباره این نوع مجاری محافظ اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

همانطور که بارها در مقالات گوناگون به آن اشاره کردیم، لوله‌های فلکسیبل نوعی لوله‌انعطاف‌پذیر هستند که انواع گوناگونی دارند. لوله‌های فلکسیبل پی وی سی یا ضد حریق، لوله فلکسیبل تابلو و لوله فلکسی روکش دار در دسته پرکاربردترین مجراهای پوشش انتقال برق و مایعات قرار می گیرند.

در نوع اول این کانال و لوله‌ها به دلیل مواد پی وی سی به‌کار رفته در لوله، شاهد افزایش قدرت و استحکام لوله‌ها و خاصیت نسوز بودن یا خود خاموش شوندگی در مواقع خطر و آتش‌سوزی هستیم. نمونه‌های بعدی هم به دلیل فرایند ساخت متفاوت با لوله‌های معمولی کارکردهای خاص خود را خواهند داشت.

حال قرار است با نوع دیگری از لوله خرطومی آشنا شویم که به لوله فلکسیبل شیلددار شهرت دارد. این لوله در بطن خود شباهت بسیار زیادی به سایر مجراهای فلکسی دارد و آن‌ هم خاصیت خم شوندگی در حالت آزاد یا انعطاف‌پذیری آن است. اما اختلاف‌های موجود در نحوه ساخت این لوله است که باعث تغییر عملکرد و به دنبال آن تفاوت در نحوه ساخت آن می شود.

جنس هر یک از لوله‌های فلکسی هم ممکن است با دیگری متفاوت باشد. برای مثال؛ برخی از آن‌ها از یک لایه درونی پلاستیکی مانند پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند و دیگر نمونه‌ها جنسی فلزی دارند. حالا ممکن است این فلز از استیل یا فولاد باشد. این لوله‌ها بسته به نوع کارکردی که دارند، طبقه‌بندی می شوند. که نمونه‌های شیلدار هم در این دسته لوله ها جای می‌گیرند.

تعریف لوله فلکسیبل شیلددار

لوله‌های فلکسیبل برای محصور کردن و محافظت سیم‌های الکتریکی یا کابل های مخابراتی خانه و دیگر ساختمان‌ها استفاده می شوند. برای پوشش دادن این سیم‌ها لوله‌های متنوعی وجود دارد که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارد. بسیاری از افراد دوست دارند که از لوله‌های انعطاف‌پذیر قلزی و پلاستیکی برای انتقال کابل‌های برق استفاده کنند. علت این امر آن است که چنین مجراهایی نیاز به خم شدن با دستگاهی خاص و یا استفاده از زانو را از بین می برند و از طرف دیگر شکنندگی کمتری به دلیل انعطاف خود دارند.

با این حال وقتی صحبت از لوله انعطاف‌پذیر می شود، لوله‌های شیلددار یا محافظ عملکردی بهتر از سایرین خواهند داشت. از این لوله‌ها بخاطر نوع خاص کارکردی که دارند در ساختمان‌های تجاری استفاده می شود. فلکسی شیلددار از آن دست مجراهایی است که تجهیزات و مدارهای حساس را از ورود و خروج امواج الکترومغناطیسی و رادیویی محافظت می کند.

کارکرد لوله فلکسی محافظ

لوله فلکسیبل شیلددار اثر محافظتی استثنایی در مقابل برخی امواج دارد. در اصل از این لوله‌ها برای محافظت از مدارهای حساس الکترونیکی در برابر نویزهای خارجی در برنامه‌های مختلف رادار، انتقال داده و ارتباطات استفاده می شود.

این مجرا از صدمات احتمالی که ممکن است هنگام عبور داده‌ها از سیم‌های مخصوص به دلیل برخورد امواج RFI و EMI رخ دهد، جلوگیری خواهد کرد. این مجراها فقط از بین برنده تداخلات ورودی نیستند، بلکه انتشار این امواج به بیرون را هم مختل خواهند کرد.

این وسیله در بسیاری از نقاط حساس استفاده می شود به همین علت رعایت استانداردهای بین‌المللی در ساخت آن اهمیت زیادی دارد. این مجراها با فرم دادن نوارهای فلزی ساخته می شوند که با مقطع قفل‌شونده پوشش داده می شوند. روکش این لوله‌ها می تواند از مواد متفاوتی ساخته شود.

فلکسیبل معمولی

نحوه ساخت لوله فلکسیبل شیلددار

این مجراها از ورق‌های گالوانیزه ساخته شده با بهترین استانداردهای جهانی تهیه شده و با یک لایه مواد اولیه PVC به منظور بالا رفتن سطح حفاظتی روکش می شوند. این روکش خاصیت ضد حریق دارد و با نزدیک شدن آتش به دلیل انتشار نوع گازی خاص و قرار گرفتن در مجاورت با هوا خاموش می شود.

مهم‌ترین بخش این مجراها قسمت شیلد یا محافظ رویی آن‌ها است که از فلزات تهیه می شود. این لوله‌ها می‌توانند تا دماهای بسیار سرد و بسیار گرم را تحمل کنند. به همین دلیل در تاسیسات حساس به میزان قابل توجهی استفاده می شوند.

این لوله شیلددار تمام مزایای یک لوله فلکسی را با خود به همراه دارد مانند؛ انعطاف‌پذیری، استحکام بالا و عمر زیاد. علاوه بر آن می‌تواند بار الکتریکی را با متصل شدن به زمین از مدار تخلیه کند.

مقاومت در برابر اشعه‌های مضر، مواد شیمیایی، تراشه‌های داغ و جلوگیری از سایش از دیگر ویژگی‌های این لوله است.

لوله خرطومی شیلددار در چه جاهایی استفاده می شود؟

موارد استفاده لوله فلکسیبل شیلددار زیاد است. از این مجراها می‌توان در صنایع فضایی و انتقال تجهیزات هوایی استفاده کرد. این لوله ها به دلیل خاصیت محافظتی که دارند گزینه مناسبی برای مراکز اداری، دولتی، تجاری و مهم‌تر از آن مراکز حساسی مثل نقاط نظامی، دفاعی هستند.

مجراهای شیلددار همچنین در مناطقی که امواج رادیویی در آن زیاد است و از آنتن‌های رادیویی پهنای باند استفاده می شود، می‌توان بهره برد. از سایر کاربردهای این لوله می‌توان به استفاده در کشتی سازی، ارتباطات بی‌سیم، انرژی خورشیدی، ترانزیت، مخابرات، تجهیزات آزمایشگاهی و اندازه‌گیری، نقاط صنعتی، بهداشت و درمان و درایوهای سرعت متغیر اشاره کرد.

این مجراها بسته به شرکت سازنده ممکن است در سه سطح محافظتی مختلف تولید شوند. نوع EMS، مدل EMCS و نسخه SLA سه سطح مورد نظر را تشکیل می‌دهند. نکته قابل توجه این است که این مجراها معمولا در برابر نشت آب مقاوم نیستند. به همین دلیل یا نباید در نقاط مرطوب استفاده شوند و یا هنگام استفاده نیاز به دیگر تجهیزات محافظتی دارند.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید لوله فلکسیبل شیلددار یکی از مجراهای محافظتی امواج الکترومغناطیسی و رادیویی است. این لوله در مناطق حساس و دارای اهمیت امنیتی و غیر امنیتی استفاده فراوانی دارد. قبل از خرید هر یک از مجراهای موجود در بازار باید تحقیقات لازم را به خوبی انجام دهید تا از خرید مجرا مناسب مطمئن شوید.

این مسئله به ایمنی و اطمینان به از بین رفتن احتمال هزینه دوباره ما کمک زیادی می کند. کدهای برق هر ساختمان در انتخاب نوع مجرا مناسب اهمیت زیادی دارد. به همین علت توصیه می کنیم هنگام خرید چنین محصولی حتما از کارشناسان خبره آهن شهر پاسارگاد مشاوره رایگان دریافت کنید.

AhanShahr
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *