انواع فرمینگ ورق گالوانیزه و کاربرد آن

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، نوعی ورق فولادی است که در صنایع مختلف از آن برای پوشش محصولات فلزی استفاده می‌کنند. استفاده از این محصول به این دلیل است که مقاومت بسیار بالا و بی‌نظیری در برابر رطوبت، زنگ زدگی، هوازدگی، پوسیدگی و خوردگی دارد. یکی از فرآیند‌هایی که روی این محصول انجام می‌شود فرم دهی ورق گالوانیزه است. ورق‌های گالوانیزه فرم‌های گوناگونی دارند و هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره انواع فرمینگ و کاربرد‌های آن‌ها صحبت کنیم.

ورق گالوانیزه

همان‌ طور که می‌دانید امروزه، استفاده از فلزاتی مانند فولاد و آهن در صنایع مختلف بسیار رایج است. محصولات بسیاری زیادی وجود دارند که ساخته شده از این دو فلز می‌باشند و کاربرد زیادی در صنایعی مانند ساختمان سازی و خودرو سازی دارند و همچنین در تولید محصولات آشپزخانه دارند. یکی از بزرگ‌ترین معایب فولاد و آهن، زنگ زدگی یا اکسیداسیون است. این فلزات در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در برابر رطوبت، اکسید شده یا به اصطلاح زنگ می‌زنند. یکی از عواقب زنگ زدن فلزات، کاهش طول عمر آن‌ها است.
راه‌های متعدد و زیادی برای جلوگیری از این فرآیند وجود دارد اما یکی از ساده ‌ترین آن‌ها، گالوانیزاسیون یا روی اندود کردن فولاد و آهن است. در این روش لایه نازکی از روی (ZN) مانند روکش، سطح خارجی محصولات فولادی را می‌پوشاند. این روش باعث می‌شود تا مقاومت محصولات در برابر خوردگی و زنگ زدگی تا حد زیادی افزایش پیدا کند.
به طور خلاصه، ورق‌های فولادی که در سطح خارجی خود به لایه‌ای از روی آغشته شده باشند، ورق گالوانیزه نام دارند. گام اول برای استفاده از ورق‌های گالوانیزه، فرمینگ یا شکل‌ دهی به آن‌هاست که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

 

مطلب پیشنهادی : خرید لوله گالوانیزه

 

فرمینگ ورق گالوانیزه

فرمینگ ورق گالوانیزه عملیاتی است که روی ورق‌های گالوانیزه صورت می‌گیرد تا این ورق‌ها برای استفاده در صنایع گوناگون و مختلف آماده شوند. به عنوان مثال ورق‌های گالوانیزه می‌توانند به شکل لوله یا کرکره درآمده و سپس مورد استفاده قرار بگیرند.
فرمینگ ورق گالوانیزه با استفاده از دستگاه فرمینگ انجام می‌گیرد. ورق‌های گالوانیزه پس از قرار گرفتن داخل دستگاه فرمینگ، شکل‌ دهی شده و آماده مصرف می‌گردند. شکل‌ دهی به ورق‌ها با استفاده از قالب فرمینگ صورت می‌پذیرد. این قالب‌ها دارای انواع مختلفی بوده و هریک طرح مخصوص به خود را روی ورق‌های گالوانیزه ایجاد می‌کنند.

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه

معمولاً فرمینگ ورق گالوانیزه در طرح‌های مختلف و شکل‌های متنوعی تولید خواهند شد. در صنایع مختلف مخصوصا ساختمان سازی ورق فلزی به ویژه فولادی ماده اولیه برای تولید درصد بالایی از مواد مصرفی و مصالح کاربردی مورد استفاده می باشد.
این ورق‌ها بر اساس شکل و فرم به گونه‌های متنوع تقسیم بندی خواهند شد. یکی از المان هایی که قیمت ورق‌های گالوانیزه به آن بستگی دارند؛ فرمینگ و شکل آن می باشد. همانطور که ذکر شد فرم و شکل ورق های گالوانیزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روال کار به این صورت است که عملیاتی به نام رول فرمینگ ورق بر روی این ورق‌های گالوانیزه انجام خواهد شد که باعث می‌شود مثل سقف عرشه فولادی ورق‌ های کرکره ای، لوله های فولادی و … تولید شوند.
می‌توانید از آن در کاربری‌های مختلف استفاده نمائید. توجه داشته باشید عملکرد فرمینگ و شکل ‌دهی این ورق ها از دستگاه فرمینگ ورق به‌گونه‌ای است که ورق‌های فلزی یا همان ورق‌های گالوانیزه بر روی شافت‌های مهار شده توسط یاتاقان‌ها قرار می گیرد. با توجه به نوع فرآیند فرم این عملیات شکل دهی بر روی آن ها انجام می‌دهند.
همانطور که ذکر شد سطح ورق گالوانیزه معمولاً از یک لایه از جنس فلز پوشیده شده است که در رنگ ها و فرم های مختلفی برای کاربری های متنوع تولید و روانی بازار می‌شود.
توجه داشته باشید ورق گالوانیزه که در بازار وجود دارد و معمولاً در ضخامت هایی از ۰.۱۸ تا ۶ میلیمتر می باشد. می توان با استفاده از دستگاه‌های فرمینگ این ورق را در طرح های متنوع برای کاربران مختلف آماده کرد.
همانطور که ذکر شد ورق های گالوانیزه در فرمینگ های مختلفی تولید و روانه بازار می شود. شما باید با توجه به نوع کاربری و کاربرد مدنظر خود بتوانید نوع مناسب آن را انتخاب و از آن بهره مند شوید. برخی از انواع فرمینگ ورق های گالوانیزه عبارتند از:

ورق گالوانیزه طرح ذوزنقه

طرح ذوزنقه یکی از طرح های خاص ورق های گالوانیزه می‌باشد. در این فرم معمولا موج های مربعی شکل در عرض ورق ایجاد خواهد شد. هیچ محدودیت تولید در این شکل وجود ندارد. بنابراین با توجه به نیاز مشتری طول و عرض دلخواه آن انتخاب خواهد شد.
بهتر است بدانید فرم ذوزنقه بالاترین مقاومت را در انواع ورق های گالوانیزه دارد. ولی از لحاظ پوشش دیوارها و سقف و معمولاً کارایی پایین تری دارد که این با توجه به شکل آن است.

برخی از خصوصیات فرم ذوزنقه ورق های گالوانیزه عبارتند از:

• زیبایی ظاهری
• قیمت مناسب
• نصب راحت و آسان
• برخورداری از وزن سبک
• ایمنی بالا در برابر زلزله
• برخورداری از مقاومت بالا در مقابل رطوبت
• یکپارچگی و عدم شکستگی

توجه داشته باشید ورق‌های گالوانیزه به فرم ذوزنقه معمولاً برای مکان هایی که پر تردد هستند و همچنین دارای آب و هوای مرطوب و شرجی می باشند بسیار مناسب می باشد توجه داشته باشید فرم های مختلفی از قبیل نما، دامپا، آبرو در ابعاد مختلف قابل سفارش می باشد.

• ورق گالوانیزه دامپا: فرم دامپا بیشترین کاربرد را در پوشش قسمت داخلی دیوار و سقف ها دارد.
• ورق گالوانیزه نما: این ورق ها معمولی هم کانال های پیش ساخته می باشند که برای هدایت و جمع‌آوری آب جمع شده از باران و برف مورد استفاده قرار می‌گیرد که بیشتر در سقف های شیروانی و شیب دار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• ورق گالوانیزه آبرو: آبرو پوششی است فلزی که معمولاً بر سطوح خارجی ساختمان ها و سوله ها استفاده می شود که از آن در برابر آب و رطوبت محافظت می کند.

فرمینگ ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه ذوزنقه

از ورق های گالوانیزه ذوزنقه در سقف های شیروانی ویلا و سوله های صنعتی و ورزشی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان به عنوان حصار دوره زمین و ساختمان نیز از آن استفاده کرد.
توجه داشته باشید نوع جدید این ورق ها که تولید شدند در ساخت و ساز داخل ساختمان ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به عنوان ساندویچ پانل سقفی نیز در برخی موارد از آن استفاده خواهد شد.

ورق گالوانیزه طرح کرکره سینوسی

یکی دیگر از فرمینگ های خاص ورق گالوانیزه؛ کرکره سینوسی می باشد. موج های با فاصله نزدیک به یکدیگر ایجاد خواهد شد. ورق کرکره از جمله رایج ترین ورق های موج دار می باشد که برای پوشش سقف های شیبدار استفاده می‌شود.
بهتر است بدانید اولین ورق گالوانیزه‌ای که تولید شد، ورق های سینوسی بود که با توجه به شباهت شکل ظاهری آن به موج های مدور و دایره ای معمولاً به آن ورق سینوسی گفته می‌شود. ورق کرکره و سینوس از قدیمی ترین و پرفروش ترین ورق های شیروانی می‌باشند.
برای تولید این ورق می‌توان از ورق گالوانیزه ساده یا ورق گالوانیزه رنگی استفاده کرد که به صرفه ‌ترین نوع فرمینگ ورق برای پوشش های سقف کرکره سینوسی می باشد. بهتر است بدانید ورق های رنگی علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند دارای قیمت بالاتری نیز نسبت به ورق های دیگر می باشد.
همچنین از آن به عنوان در یا حصار به دور زمین یا ساختمان استفاده می‌شود. بهتر است بدانید ورق گالوانیزه سینوسی بیشتر جهت ساخت در سقف های شیروانی منازل و کارگاه ها استفاده خواهد شد.
با توجه به ماهیت پوشش شیروانی که دارد در برابر تماس با برف باران و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است. معمولاً در ساخت این ورق ها از پایه آهنی استفاده می شود که در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی محافظت می شود. همچنین در برابر خوردگی و از مقاومت بالایی برخوردار است.
نکته: ورق های گالوانیزه سینوسی معمولاً در کاربردهای بسیار مورد استفاده قرار می گیرد از جمله پوشش سقف های شیروانی که پرکاربرد ترین حالت آن است.

ورق گالوانیزه طرح سفال

این نوع ورق‌ها بسیار زیبا و مستحکم می باشند که برای هر مدل سقف شیروانی مناسب است. این انتخاب به عنوان پوشش برای سقف آلاچیق سقف‌های شیروانی و همچنین سقف های طرح سفال و در ساختمان ها و .. مورد استفاده قرار می گیرد.
بهتر است بدانید ورق های گالوانیزه طرح سفال از ورق های رنگی و گالوانیزه با ضخامت ۰.۴ تا ۰.۶ میلیمتر تولید و روانه بازار می شود.
طرح سفال موج دار
این ورق ها دارای وزن سبک می باشد. همچنین دارای زیبایی خیره کننده نیز هستند که از ویژگی های این ورق می توان به سبکی، ایمنی و زیبایی و استحکام بالای آن اشاره کرد که مثل پوسیدگی و شکنندگی ندارد. برخی از مزایای ورق طرح سفال عبارتند از:
• سبک بودن
• ایمنی بالا در برابر طوفان زلزله
• نصب راحت و آسان
• زیبایی ظاهری
• ثابت ماندن رنگ در اثر طولانی مدت
• سازگار با انواع شرایط جوی
• برخورداری از مقاومت و استحکام بالا در برابر طوفان و گردباد

ورق گالوانیزه طرح شادولاین

ورق شادولاین یک ورق فولادی است که به طور هم زمان دارای چندین ویژگی خاص می باشد که معرف آن ورق است. حال ما با معرفی و صحبت درباره آن ویژگی ها، ورق شادولاین را تعریف می کنیم.
روی اندود: روی اندود، از اولین ویژگی ورق شادولاین است؛ به ورقهای فولادی روی اندود، ”گالوانیزه“ هم میگویند. ورقهای فوالدی گالوانیزه می شوند، به دلیل اینکه فولاد خود به تنهایی آسیب های فراوانی در برابر خوردگی می بیند و فلز روی می تواند این آسیب ها را به حداقل برساند.
رنگی بودن: دسته ای از ورق های گالوانیزه، بعد از آنکه از خط تولید خارج می شوند، با فرآیندهای خاصی رنگ کاری می شوند. رنگ کاری دو خاصیت کلی به ورق گالوانیزه می دهد: اول اینکه ظاهر آن را زیبا و چشم نواز می کند، دوم اینکه باعث افزایش مقاومت ورق گالوانیزه در برابر خوردگی می شود، حتی بیشتر از قبل.

موجدار: ورق رنگی گالوانیزه، در نهایت، ممکن است به سبب دلایل یا مصارف خاصی، با طرح های مختلفی مانند ذوزنقه ای، کرکره ای یا سینوسی خمکاری شود. خمکاری این ورقها نیز در کاربرد نهایی آنها تاثیر پذیر است؛ این ورق ها معمولا در سقف های شیروانی یا سقف سوله ها کاربرد دارند و خمکاری آنها نیز برای انتقال دادن هرچه بهتر آب باران یا برف از روی سقف به سمت زمین است.
ورق شادولاین (line Shadow )یک ورق فولادی رنگی گالوانیزه موجدار است که برای مصارف مختلف و گوناگونی تولید و عرضه می شود. کسانی که قصد خرید این پدیده را دارند باید ابعاد و ضخامت مورد نظر خود را به کارخانه تولید این ورق سفارش کنند.
ضخامت و عرض این ورق بسیار محدود است ولی در طول های مختلفی تولید و عرضه می شود و قابل استفاده و اجرا است.

 

مطلب پیشنهادی : لوله داربستی

 

ویژگی های ورق شادولاین

از برجسته ترین و مهم ترین ویژگی ورق شادولاین، مقاومت و استحکام این ورق در برابر خوردگی، پوسیدگی و انواع رطوبت است. ورق شادولاین ویژگی های دیگری هم دارد؛ که این ویژگی ها به شرح زیر است:
* ورق شادولاین در برابر تغییر رنگ یا تغییر شکل به سبب تغییرات آب و هوایی مقاوم است و دوام بسیار بالایی در پوشش های بیرونی دارد.
* این ورق ها در مقایسه با اینکه گالوانیزه و رنگ کاری شده اند، وزن کمی دارند و نقل و انتقال آنها به پشت بام، به سادگی انجام می شود.
* ورق های شادولاین به ضربه ها و فشارهای احتمالی تا حدود زیادی مقاوم هستند؛ در نتیجه، گزینه مناسبی برای ساختمان های ضد زلزله اند.
* گذر زمان و تغییرات جوی موجب شکستگی این ورق ها نمی شود.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه

باید بدانید که استفاده از ورق‌های گالوانیزه دارای مزایای بسیاری است. گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی هزینه پایینی دارد و به همین علت باعث صرفه جویی در هزینه تولید برای صاحبین سرمایه می‌شود. از آن جایی که این ورق‌ها در برابر رطوبت مقاوم هستند، طول عمر طولانی‌تری داشته و شما را از صرف هزینه مجدد برای تعمیر و نگهداری آن‌ها بی‌نیاز می‌کنند.
از دیگر مزایای ورق‌های گالوانیزه می‌توان به زیبایی ظاهری آن‌ها در مقایسه با انواع دیگر ورق‌های فلزی اشاره کرد. همان‌طور که گفتیم ورق‌های گالوانیزه در رنگ‌های متنوع تولید شده و به همین جهت از لحاظ بصری نسبت به سایر ورق‌های فلزی برتری دارند. ورق‌های گالوانیزه دارای خاصیت شکل پذیری و فرم‌دهی هستند. این ویژگی باعث می‌شود تا این ورق‌ها برای جوشکاری و برشکاری مناسب باشند.
یکی دیگر از مزایای ورق گالوانیزه، قابلیت جوشکاری آن است که سبب می‌شود تا برای تولید محصولات گوناگون در شمار زیادی از صنایع به کار رود. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، کیفیت بالای این ورق‌ها در مقایسه با ورق‌های فلزی است.
در آخر باید به این مورد اشاره کنیم که طی فرآیند گالوانیزاسیون، تمامی گوشه و کنار ورق‌های فلزی کاملا به روی آغشته شده و میزان آسیب پذیری ورق‌ها را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهد.

روش‌های تولید ورق گالوانیزه

ورق‌های فولادی با روش‌های متفاوتی گالوانیزاسیون می‌شوند. نکته اینجاست که هر روش، ویژگی‌های خاصی به ورق تولید شده می‌دهد و کاربرد متفاوتی هم دارد. چهار روش زیر، مهم‌ترین راه‌ها برای روی ‌اندود کردن ورق‌های فولادی است:

• روش الکتروگالوانیزه (Electrogalvanization)

با استفاده از جریان‌های الکتریکی و محلول الکترولیتی سولفات روی، روش الکتروگالوانیزه عملی می‌شود. ورق‌های تولیدشده با این شیوه، ضخامت کمتری نسبت به سایر ورق‌های گالوانیزه دارند و معمولاً در صنعت‌های حساس‌تری به کار می‌روند. مثلا در خودروسازی از ورق‌های الکتروگالوانیزه استفاده می‌شود. همچنین این ورق‌ها، قابلیت رنگ‌آمیزی بهتری دارند.

• روش گالوانیزه گرم یا حرارتی (Hot-Dip Galvanizing)

این روش با عنوان گالوانیزاسیون کلاسیک نیز شناخته می‌شود. نحوه‌ی انجام آن هم به این شکل است که ورق‌های فولادی در یک استخر پر از روی، غوطه‌ور می‌شوند تا کاملا با روی، آغشته شوند. روی، به همراه اکسیژن، به سختی بر سطح ورق می‌چسبد؛ به بیان دیگر، پیوندی متالورژیکی بین فولاد و روی رقم می‌خورد.
مزیت این روش نسبت به سایر روش‌ها، مقرون‌به‌صرفه‌بودن این راهکار است. علاوه بر این، به علت این که از تکنیک غوطه‌وری برای روی‌اندود‌کردن استفاده می‌شود، هر محصول فولادی در هر شکلی که باشد، امکان روی‌اندود شدن را دارد. همچنین، گفتن این نکته خالی از لطف نیست که گالوانیزاسیون با روش حرارتی، همه‌ی قسمت‌های فولاد را به خوبی آغشته می‌کند و استحکام مطلوبی به ورق فولادی می‌دهد.

• روش پیش گالوانیزاسیون (Pre-galvanization)

روش پیش‌گالوانیزاسیون، شباهت زیادی با روش گالوانیزه‌ی گرم دارد. تفاوت این دو روش در این است که در روش پیش‌گالوانیزه، ابتدا فلز با یک مایع، تمیز می‌شود، سپس ورق برای گالوانیزاسیون در یک استخر پر از روی به شیوه‌ی رفت و برگشت، گالوانیزه می‌شود. ورق‌های پیش‌گالوانیزه، یکپارچگی و یک ‌دستی بیشتری نسبت به روش گالوانیزه‌ی گرم دارند.

• روش گالوانیلینگ (Galvannealing)

گالوانیلینگ روشی نسبتا زمان‌ بر و حساس است؛ در این شیوه، متخصصان، ورق‌های فولادی را با دو روش گالوانیزاسیون گرم و گداختگی تولید می‌کنند. نحوه‌ی انجام این فرآیند هم به این شکل است که ابتدا ورق با روکشی از جنس عنصر فلزی روی پوشش‌دهی می‌شود، سپس در فرآیند کوره‌های گداخته قرار می‌گیرد. محصول این فرآیند، یک ورق آلیاژی خواهد بود (آلیاژی از روی و آهن).

 

خواص ورق گالوانیزه

این ورق‌های پرکاربرد ویژگی‌های زیادی دارند که در ادامه راجع به مهمترین آن‌ها صحبت خواهیم کرد. همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، اولین و رایج ترین ویژگی این محصول مقاومت بی‌نظیر آن در برابر خوردگی و اکسید شدن است. همین ویژگی منحصر بفرد این محصول باعث شده تا ورق گالوانیزه در صنایع مربوط به تولید لوازم خانگی مانند انواع ماشین لباس شویی مورد استفاده قرار بگیرد.یکی دیگر از ویژگی‌های که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، قدرت رنگ پذیری و فرم‌دهی این محصول است.

یک موضوع مهمی که باید بدانید این است که استفاده از ورق‌های گالوانیزه نسبت به سایر ورق‌های آهنی از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر است؛ به دلیل اینکه به هزینه تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد. همچنین هزینه تولید ورق‌های گالوانیزه هم نسبتا پایین است. بنا به همین دلیل قیمت خرید این محصول برای مصرف کنندگان به صرفه تر می‌باشد.

خاصیت جوش پذیری از دیگر ویژگی‌های ورق گالوانیزه است که می‌توان به آن اشاره کرد. این ویژگی باعث شده تا ورق‌های گالوانیزه در جوشکاری نیز کاربرد داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول که بسیار مهم می‌باشد ظاهر زیبا و براق این ورق‌های پرکاربرد می‌باشد. همچنین این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که ورق‌های گالوانیزه به دلیل مقاومت بالایی که در برابر عوامل بیرونی دارند در حین فرآیند حمل و نقل و نصب، نسبت به سایر ورق‌های فولادی کمتر آسیب می‌بینند.

یک نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، هزینه بازرسی پایین ورق‌های گالوانیزه است. بازرسی این ورق‌ها نیاز به صرف هزینه‌های سنگین برای تست‌های کیفی نداشته و بررسی آن‌ها با چشم غیر مسلح امکان پذیر است.
حال اگر بخواهیم خواص ورق گالوانیزه را به صورت موردی تعریف کنیم به شرح زیر است:
*هزینه‌ی نگهداری و تعمیر مربوط به ورق‌های گالوانیزه، کمتر از سایر ورق‌هاست.
*هزینه‌ی تولید ورق‌های گالوانیزه از تولید سایر ورق‌های مقاوم در برابر خوردگی کمتر است.
*جوشکاری این ورق‌ها به راحتی انجام می‌شود.
*فرم‌دهی و شکل‌دهی به ورق‌های گالوانیزه به راحتی انجام می‌شود. (برخی از این ورق‌ها مطابق با میل مشتری، قابلیت *انعطاف بسیار زیادی دارند.)
*این ورق‌ها، دارای ظاهری براق و باکیفیت هستند.

ابعاد ورق گالوانیزه

کارخانه‌های تولید کننده‌ی ورق‌های فلزی، ابعاد و مشخصات ظاهری محصولات تولیدی خود را به صورت دقیق منتشر می‌کنند؛ انتشار این ابعاد از جهات متعددی مهم است. خریدار باید از این ابعاد اطلاع داشته باشد، تا بتواند با دقت بیشتری محصول مورد نظر خود را پیدا کند و در نهایت، بهترین استفاده را از آن داشته باشند. این مشخصلات برای معماران و مهندسان ساختمانی نیز کاربردهای فراوانی دارد.

کوتینگ ورق گالوانیزه چیست؟

یکی از مواردی است که در کاربرد ورق گالوانیزه تاثیر خواهد گذاشت پدیده کوتینگ است.این جمله به این معنا است که کوتینگ در اصطلاح به قطر لایه روی (ZN) ورق‌های گالوانیزه گفته می‌شود. هر چقدر که لایه گالوانیزه روی ورق قطورتر باشد، ورق دارای کوتینگ بالاتر است. کوتینگ ورق‌های گالوانیزه با توجه به کارخانه و کشور سازنده آن‌ها متفاوت است. به طور مثال درصد کوتینگ ورق‌های گالوانیزه ژاپنی در حدود 170 یا حتی بیشتر است اما درصد کوتینگ در ورق‌های چینی بین 100تا 125 متغیر می‌باشد.
کسانی که قصد خرید ورق‌های گالوانیزه را دارند باید توجه کنند که با توجه به نیاز خود و صنعتی که در آن فعال هستند، از ورق گالوانیزه با کوتینگ متناسب خود استفاده نمایند تا بتوانند کیفیت و طول عمر محصولات تولیدی خود را تا حد قابل قبولی افزایش دهند.
“جالب است که بدانید، طول عمر ورق‌های گالوانیزه در حدود 50 سال بیشتر از سایر ورق‌های فولادی است.”

کاربرد ورق گالوانیزه

در این بخش می‌خواهیم که شما را با یکسری از کاربردهای ورق گالوانیزه آشنا کنیم. همانطور که اشاره کردیم ویژگی‌های این محصول باعث شده تا از آن در صنایع مختلفی استفاده شود. اولین کاربرد ورق گالوانیزه مربوط به صنعت کابینت سازی است. این ورق‌ها به خصوص برای ساخت کابینت آشپزخانه‌ها که به طور مداوم با آب و رطوبت در ارتباط هستند، مناسب می‌باشد. از دیگر کاربردهای ورق‌ گالوانیزه ساخت کانال های تهویه هوا می‌باشد.
در ساخت مخازن تانکرها نیز به ورق‌های گالوانیزه نیاز خواهد بود. یکی دیگر از مواردی که می‌خواهیم به آن بپردازیم مربوط می‌شود به تجهیزات آشپزخانه که علاوه بر کابینت‌ها، بسیاری از ابزارآلات موجود در آشپزخانه مانند یخچال یا ماشین لباس‌شویی از ورق‌های گالوانیزه ساخته شده‌اند. یکی دیگر از کاربردهای ورق گالوانیزه مربوط به ساخت تابلوهای برق است. لازم به ذکر است که از ورق‌های گالوانیزه برای ساخت انواع محصولات صنعتی مانند لوله یا پروفیل استفاده می‌شود که هرکدام از آن‌ها نیز در صنایعی مانند ساختمان سازی کاربرد دارند.
این لوله‌ها برای ساخت لوله بخاری یا لوله آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین برای ساخت سقف سوله‌ها و سالن‌های بزرگ از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه در ساخت صنایع و تجهیزات کشاورزی مانند سمپاش یا سیلوهای غلات نیز کاربرد دارد. یکی دیگر از کاربردهای منحصر بفرد این ورق‌ها، تولید بدنه اتومبیل‌ها و خودروها می‌باشد که بسیار شگفت آور است. از این ورق‌ها برای ساخت بدنه خودروها، کفه کابین، مخازن سوخت، فیلتر هوا و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.
همچنین ورق‌های گالوانیزه در ساختمان سازی نیز کاربرد بسیاری دارند. از آن‌ها برای ساخت نرده‌ها، سقف‌های کاذب، درهای کرکره‌ای، پارتیشن‌ها و … بهره گرفته می‌شود. کاربرد دیگر ورق‌های گالوانیزه در ساخت بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی موجود در سطح شهر است. از آنجایی که احتمال بارش برف و باران روی بیلبوردها وجود دارد باید از محصولات ضدآب در ساخت آن‌ها استفاده شود.
استفاده از ورق‌های گالوانیزه در زمین‌های بازی و وسایل بازی کودکان نیز رایج است. به عنوان مثال برای ساخت قفسه دوچرخه یا چرخ‌های فلزی موجود در وسایل بازی از ورق‌های گالوانیزه بهره گرفته می‌شود.

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

به طور گسترده کاربرد ورق گالوانیزه در صنعت ساخت و ساز، خودروسازی و تولید لوازم خانگی مشهود است. این ورق‌های پرکاربرد به دلیل سطح صاف، یکنواخت و پوشش براقی که دارند از آنها در ساخت کابینت و قفسه آشپزخانه، بیلبوردها، تابلوهای تبلیغاتی، پانل‌های ساندویچی، سقف، یخچال، تابلوهای راهنمایی، شیروانی منازل استفاده می‌شود.
کاربرد ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارد، برای تولید بدنه و قطعات خودرو، صنایع حمل و نقل و کشاورزی، سیستم‌های خنک کننده، دستگاه‌های تصفیه هوا، مصارف خانگی، صنعت کاغذ و لوله، تانکرهای ذخیره و بشکه‌ها و در تمام موقعیت‌هایی که امکان زنگ زدگی فلز وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
استفاده از ورق‌های گالوانیزه مزایای بسیاری برای سازه‌های ما به همراه خواهد داشت. از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فرآیند گالوانیزه کردن که روی ورق‌ها صورت می‌گیرد نسبت به روش‌های دیگر ضد زنگ قابلیت اطمینان بالاتری می‌باشد و هزینه کمتری به همراه دارد. استفاده از این ورق‌ها هزینه نگهداری و تعمیرات سازه را به مراتب کاهش خواهد داد و به همین دلیل از نظر اقتصادی جذابیت بالایی دارد. ورق‌های گالوانیزه توان مقاومت تا ۳۰ سال در برابر خوردگی را دارا هستند و همچنین در برابر ساییدگی و صدمات فیزیکی دیگر نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.
در صورتی که از ورق‌های گالوانیزه استفاده کنید دیگر نیاز نمی‌باشد تا زمانی برای آماده سازی سطح و رنگ آمیزی آن اختصاص دهید و همچنین جهت کنترل و بازرسی این ورق‌ها نیاز به آزمایش خاصی نیست و تنها از طریق چشم می‌توانیم از صحت ورق‌ها اطمینان حاصل کنیم.
پوششی که بر روی ورق‌های گالوانیزه وجود دارد تمام قسمت‌های ورق راپوشش می‌دهد به همین دلیل هیچ گونه خوردگی در بخش‌های مختلف ورق مشاهده نمی‌شود.

معایب ورق گالوانیزه

کاربردهای متنوع و فراوان ورق گالوانیزه در صنایع مختلف قابل انکار نیست اما باید به این نکته هم توجه که این ورق‌ها دارای معایبی هم هستند. البته وجود این معایب باعث کاهش استفاده از آن‌ها نمی‌شود اما بهتر است که با آن‌ها آشنایی داشته باشید. در بخش‌های قبلی به این مورد اشاره کردیم که ورق‌های گالوانیزه برای جوشکاری و فرم‌ دهی مناسب هستند اما در زمان جوشکاری این ورق‌ها باید به یک نکته دقت کنید.
هنگام جوشکاری ورق گالوانیزه، نوعی گاز سمی ایجاد می‌شود. تنفس طولانی مدت این گاز می‌تواند مشکلات ریوی شدیدو جدی را برای افراد ایجاد کند. به همین علت توصیه می‌شود که هنگام کار با ورق‌های گالوانیزه از ماسک‌های مخصوص استفاده کنید. همچنین توجه کنید که هیچ وقت بیشتر از 4 ساعت به صورت متوالی به جوشکاری ورق گالوانیزه مشغول نشوید.
از جمله عوارض ابتدایی جوشکاری این ورق‌ها بدون ماسک می‌توان به مشکلاتی مانند سردرد، سرگیجه و حالت تهوع اشاره کرد.اگر قصد خرید ورق‌های گالوانیزه را دارید، بهتر است با روش شناسایی ورق گالوانیزه نیز آشنایی داشته باشد. ورق‌های گالوانیزه دارای سطحی براق، درخشان و صیقلی هستند. بهتر است بدانید، یکدست نبودن سطح ورق گالوانیزه و دیده شدن لکه روی آن به معنای وجود ناخالصی در مواد گالوانیزاسیون است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا ورق‌هایی که کاملا صیقلی و براق هستند را مورد استفاده قرار دهید.
“در صورتی که از روش گرم برای گالوانیزاسیون ورق‌های فولادی استفاده شود، عمر مفید این ورق‌ها به 70 سال خواهد رسید.”

چه محصولاتی از ورق گالوانیزه تولید می‌شوند

پیش تر در قسمت کاربرد‌های ورق گالوانیزه به طور مختصر به محصولاتی که از این ورق تولید می‌شوند اشاره کردیم. لوازم آشپزخانه از آن دسته محصولاتی هستند که از ورق گالوانیزه تولید می‌شوند زیرا در معرض همیشگی نم رطوبت قرار دارند و ممکن است دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شوند، به همین علت از این ورق برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.
در ادامه می‌خواهیم به یکسری محصول که آن‌ها را با ورق گالوانیزه پوشش می‌دهند اشاره کنیم. یکی از این محصولات لوله گازی می‌باشد. همانطور که از اسم آن پیداست، لوله گازی برای انتقال گاز‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل اینکه گاز‌ها ممکن است موجب خوردگی و هوازدگی لوله‌ها شوند از پوشش گالوانیزه برای آن‌ها استفاده می‌شود.
لوله‌های دیگری مانند لوله گالوانیزه گلخانه ای و لوله هایی که برای انتقال سیالات و مایعات قرار می‌گیرند از پوشش گالوانیزه برای آن‌ها استفاده می‌شود. زیرا در معرض دائم رطوبت قرار دارند و ممکن خطر پوسیدگی و زنگ زدگی را درپیش دارد؛ به همین علت از پوشش گالوانیزه برای آن‌ها نیز استفاده می‌شود.

سخن آخر

ما در این مقاله راجع به فرم های مختلفی که طی یک فرآیند خاصی به ورق‌های گالوانیزه داده می‌شود صحبت کردیم. راجع به هرکدام توضیح دادیم و کاربرد و ویژگی‌های هرکدام را برایتان شرح دادیم. امیدواریم که مطالب برایتان مفید بوده باشد و ممنونیم که ما را تا آخر این مقاله همراهی کردید.

owner
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *